nogle der har erfaringer med opstart at dette?? Pt arbejder jeg til hverdag som mekaniker. vil starte moms registeret virksomhed fra mit hjemmeadresse da jeg har et stort værksted som dog lige skal bygges lidt om og tilkøbes lidt ting til... ca 200.000 plus moms alt ialt.. lidt spørgsmål. ska have et regnskabsprogram.. tænker E-conomic med lager styring? okay?? hvad kan jeg trække fra her og der? momsen tror jeg at jeg har fået ret godt styr på.. men hvad med skat? afskrivninger.. hvornår? personligt skattefradrag? ca 200 kvm af mine i alt 460 kommer til at gå til erhverv. noget med ejendomsskat man kan gøre noget der? og hvor strikse er de.. told og skat altså,.. mener.. holder jeg en havefest og en af gæsterne vader ind på toilettet i værkstedet og naboen får ondt i røven over det hvad så?? ellers nogle gode råd eller noget jeg skal passe på??? derudover vil jeg leje nogle værelser ud på min første sal... nogle der ved noget der om bundfradrags metoden? eller kan det betale sig anderledes?? |
Hej Søbæk
Se svar i teksten :-)
----------
ska have et regnskabsprogram.. tænker E-conomic med lager styring? okay??
Anette: Hvis du skal bruge et onlineprogram, er e-conomic et godt bud, men jeg ville meget overveje om lagerstyring er nødvendigt, for det giver en del ekstraarbejde. Der er mange programmer at vælge imellem, så læs også andre tråde for/imod regnskabsprogrammer her på Amino.
hvad kan jeg trække fra her og der? momsen tror jeg at jeg har fået ret godt styr på..
Anette: Meget stort spørgsmål - du kan trække udgifter fra, som er nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde din indkomst, men hvad det lige er fylder en halv roman, så du bør nok alliere dig med en kollga fra branchen eller en erfaren bogholder i dette spørgsmål.
men hvad med skat? afskrivninger.. hvornår? personligt skattefradrag?
Anette: Skatten beregnes af dit overskud, og det er en god idé at lave et budget, hvor du har et forventet resultat, som du kan oplyse til SKAT, når du skal have en ny forskudsregistrering. Afskrivninger fortages 1 gang årligt i forbindelse med afslutning af regnskabsåret. Det personlige skattefradrag ændrer sig ikke men bliver medregnet i din B-skat, når du ændrer din forskudsregistrering.
ca 200 kvm af mine i alt 460 kommer til at gå til erhverv. noget med ejendomsskat man kan gøre noget der?
og hvor strikse er de.. told og skat altså,.. mener.. holder jeg en havefest og en af gæsterne vader ind på toilettet i værkstedet og naboen får ondt i røven over det hvad så??
Anette: Ja, der kan klart trækkes noget fra - der er helt specifikke regler inden for området, men lige i dit tilfælde, hvor dit erhverv udelukker, at man kan bruge lokalet (værkstedet) til noget som helst andet, er der ingen tvivl, du får et fradrag.
ellers nogle gode råd eller noget jeg skal passe på???
derudover vil jeg leje nogle værelser ud på min første sal... nogle der ved noget der om bundfradrags metoden? eller kan det betale sig anderledes??
Anette: Den springer jeg lige over.
Held og lykke med projektet.
-------