Hej Mikael
Jeg ved ikke om du selv har samlet trådene. Men Nutrilite udviklede sig jo til Amway - eller blev en del af Amway. Amway er jo egentlig sammenslutningen af flere firmaer; blandt andre Nutrilite.
Men det var Nutrilite der skabte MLM metoden og det varede ikke længe før dette gav inspiration til de første pyramidespil. Pyramidespillede blev jo inspireret fra denne "nye" ide og til dels via de såkaldte ponzi schemes, der vist nok florerede omkr. 30''erne.
Det drejede sig selvfølgelig om, at man skulle følge nogle etiske regelsæt sat fra firmaets side (der var jo ingen lovgivning om dette dengang). Dette var der som nævnt på en anden tråd nogen der ikke ville affinde sig med. Men de havde dog spottet effekten af MLM og med det sagt, så siger det jo sig selv at pyramidespil og MLM har visse fællestræk, - men dog også nogle helt fundamentale forskelle.
Men anyway.
På stående fod kan jeg ikke give dig nogle konkrete svar på de spørgsmål du søger. Men da jeg selv har en interesse i branchen, så hjælper jeg gerne til med at lede svarene frem.
Men den med gennemsnitslevealderen på et MLM selskab er ret tricky...
Det svarer lidt til at ville finde gennemsnitslevealderen på f.eks. en skoforretning... Det vil kræve et ret omfattende stykke arbejde i hvert fald.
Må man spørge ind til hvad du skal bruge dette til? Giver som sagt gerne en hånd med og jeg går et eller andet sted ikke ud fra, at det bare er for sjov at du vil undersøge disse ting.
![]()
Mvh.
James