Vi er to drenge på 20 der ligesom så mange andre her har fået øjnene op for import. Vi har fundet en del varer på diverse sites, men er i tvivl mht. minimum odrer: Ofte står der at minimum odrer er fx en 20'' container, vil det sige at den rent faktisk skal fyldes, eller betyder det bare de sender i sådan en? Hvis det sidste er det så muligt man kan dele container med nogle? Det vi bl.a. kigger på er bordfodboldborde, og det giver ikke meget mening synes jeg hvis minimum køb er 200 styks i en 20'' container, hvem fanden kan sælge så mange når man ikke hedder bilka. Vores største problem ligger altså i det med fragten, og det er ret svært at finde ud af synes jeg. Hvad sørger fabrikken for, og hvad skal man selv? Da vi begge er unge og ikke har råd til den helt vilde investering i første omgang, vil det altså være helt umuligt for os at købe en fuld container til 100000, og selv ved en lille odrer vil fragten slå os ud, hvis i skal betale for en hel container selv (hvad jeg har læst er 10000-15000 kr). Mvh Martin Schmidt |
Ang. minimum ordrer og fragt.
Med hensyn til, hvem der gør hvad, så vil jeg anbefale jer at tage fat i en speditør de første gange, så I slipper for at sætte jer ind i told og shipping-papirer. Med en speditør får du varen leveret til din dør, som var det en almindelig fragtmand, der leverede og I betaler direkte til speditøren. No hassle. Enkelte virksomheder, især i EU, håndterer fragten 100%, således at I blot skal bestille og betale. Det gør sig nok ikke gældende for en container fra eks. Kina. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Jeg vil give pbtryk ret at du skal absolut finde en leverandør der vil levere i mindre antal og få det leveret som styk gods, find en speditør som klare fragten fra evt. Kina. Det mest almindelige er at dit gods bliver leveret som FOB (Fragt om bord) det vil sige at din leverandør i den pris du giver for varen levere varerne til skibet og forsikre det der til osse, når dine vare er på skibet er det dig eller din speditør der står for resten. Du kan læse lidt om incoterms 2000, der kan du visulet se hvordan man kan klare fragten, husk forsikringer: http://www.tryg.dk/netinsurance01/getFile?Id=Transport_Incoterms.pdf Men find en leverandør der kan sælge i mindre antal, husk det er dig der bestemmer ![]() |
Sender fabrikken så varene atsted til havnen i en container som vi betaler for, og i havnen bliver den så fyldt op af et speditionsfirma? eller sender de blot varene til havnen, og derfra vil et speditionsfirma sørge for de kommer i en container mod kbh? Kontakter speditionsfirmaet selv fabrikken for at aftale diverse ting, eller skal vi fungere som et mellemled? Hvilke oplysninger skal jeg have klar når jeg kontakter et speditionsfirma? vægt, rumfang? etc Endelig må i gerne skrive nogle speditionsfirmaer hvis der er andre udover lige dfds. Mvh. Martin Schmidt |
Hvis producenten skriver du skal købe en 20 fods container så mener han hvad den kan rumme. Fragtmæssigt er det i øvirgt for dyrt at lave stykgods forsendelser. En 20 fods container fra New York kan du nok få for ca 1100 USD. Læg dertil 700 USD og du har den samlede pris. Handling fees, Spedition, indfortolding mv. Fra LA er det dobbelt op på containeren. Landfragt i USA er voldsom dyr... Prøv evt. at sælge noget reklameplads på bordene. Måske Carlsbreg eller andre vil give nogle skejser for at være "på banen"! FOB er ikke nødvendigvis til skib. Det kan være FOB plant, Warehouse eller noget femte. |
1. Fabrikken leverer til shipperens terminal. Shipperen laster containeren, får den på skib, indfortolder godset og leverer til din dør. 2. Shipperen sørger for afhentning af godset hos leverandøren. Shipperen laster containeren, får den på skib, indfortolder godset og leverer til din dør. Shipperen får de nødvendige informationer fra leverandøren. Hvis godset har værdig på over 2500 USD skal der udfyldes en SED filling men alt det sørger shipperen for at ordne. Du skal altså ikke kontakte en speditør men et shipping firma. Stykgods forsendelser er for dyre til at det kan svare sig at hente dine borde hjem. Lad os sige du starter med 5 borde som fylder 5 kubikmeter så betaler du 5 x 125 USD (fra NY) + fees - 3000 kr. og du skal med andre ord lægge 1200 - 1400 oveni indkøbsprisen. Ta''r du 100 borde i en container er det kun 1150 USD divideret med 100 = 11, 5 USD + 3000 divideret med 100 = 30 kr. OG kun 100 kr. pr. bord i fragt. |
Jeg kan anbefale www.leman.dk som har et godt netværk i Kina. Det fungerer nogenlunde sådan her (hvis du betaler med bankoverførsel 30/70): 0) Du betaler 30% af ordren vi a bankoverførsel og producent begynder produktion 1) Kontakt Leman om hvor meget der ca. skal sendes, og hvornår det ca. kan leveres FOB 2) Leman vender tilbage og fortæller hvornår varen skal ankomme for at komme med en bestemt afgang. 3) Man oplyser producentens kontaktoplysninger som går via Leman til agenten i Kina (Worldtrans) 4) Worldtrans kontakter producenten for at aftale overdragelse. 5) Du kan fortælle producenten at det skal via Worldtrans, så kan de også selv tage kontakt. 6) Varerne overdrages og sendes afsted. Worldtrans signer Bill of Lading som producenten nu faxer dig. 7) Du skal nu på baggrund af Bill of Lading overføre de sidste 70% 8) Producenten sender dig overdragelsespapirer efter modtagelse af de 70% 9) Du skal nu sende overdragelsespapirerne til Leman, for at de kan ordne importpapirer, og overhovedet må overdrage varerne til dig. 10) Du får at vide ca. hvornår du kan regne med at modtage varerne med fragtmand. Husk at opgive hvor de skal komme med det. 11) Du skal ved modtagelse skrive under på at du har modtaget det rigtige antal kolli/varer. Du har formentligt ikke tid til at checke om der rent faktisk er det rigtige i papkasserne, og du kan alligevel ikke gøre så meget hvis der ikke er det rigtige i, så skriv bare under hvis der er det rigtige antal kasser og de ikke er beskadigede. Hvis du vælger en anden betalingsform varierer ovenstående selvf. lidt. Mvh Jesper |
Vi regner med at købe ca 30 borde, så det er langtfra en fyldt 20'' |
Du er interesseret i at få konsolideret dit gods med andre virksomheders gods og det kan principielt godt lade sig gøre. Men det vil kræve at alle parter leverer deres gods til terminal på samme dag. For hver faktura er der dog handling fees mv. hvorfor det ikke kan svare sig. Så skulle I i stedet finde et firma i USA der kunne konsolidere for jer og få alt godset på samme faktura men at finde en der vil gøre og som i har tillid til er meget vanskeligt. Det er sikkert en god ide i har fået og jeres problem er ikke kun fragt men også reservedele, service, garanti osv. En handelsskole cafe vil måske ikke betale kontant men leje/afdrage, hvor hurtigt kan i levere reservedele hvis uheldet er ude. Kan i opstille et erstatningsbord mens det ødelagte ordnes osv. Hvem skal håndtere fragten i Danmark? Hvis det er jer selv skal i måske overveje de omkostninger der er forbundet med leveringen. Det smarteste er nok om i fragter de 30 borde over som stykgods OG inden har sikret jer at nogle virksomheder vil betale 500 kr. om året for en bordreklame. Det kunne være et spiritus mærke eller ølmærke som får deres klistermærker monteret på banen eller siderne. Måske vil de ikke betale så meget - måske vil de betale mere? Kontakt nogle distributører og spørg om det kunne have deres interesse. Med reklamerne kunne i nok få finansieret fragten. |
der er et par gode forklaringer på hvorledes et indkøb/transportfoløb generelt kan tage sig ud i denne tråd, men jeg vil nu alligevel forslå dig at tage kontakt til et par speditører og få nogle konkret tilbud på fragt - både på stykgods (lcl) og på hele containere (fcl). Speditører: Leman er et godt bud, men prøv evt også DSV (tidligere DFDS) og Shipco Transport. De sidstnævnte har begge egne kontorer i USA (ofte med danske medarbejdere) og de kan lynhurtigt give dig nogle konkrete fragtberegninger til dine overvejelser. Ved fragtforspørgsel oplyses: antal, vægt og mål (evt. dimension per kasse) og for USA er det vigtigt at oplyse ZIP-code for at få omk for fortransporten med. Mht incoterms2000 så er FOB kun brugt ved skibstransport - det hedder ikke FOB plant eller warehouse, her vil det eksempelvis være Ex-works (ab-fabrik) eller noget andet - der er ialt 13 forskellige incoterms og disse bruges som regel ved indgåelse af aftale om køb mellem sælger og køber. Der er en fin forklaring på Nordea''s hjemmeside (eller hos enhver bank eller speditør generelt. Er du fragtbetaler, så husk transportforsikringen. Mvh |