Hej, en kammerat og jeg går med tanker om at oprette en internetvirksomhed/hjemmeside, hvor der her bl.a. vil blive solgt nogle internet"features", medlemskaber osv. Mine spørgsmål er nu følgende: - Hvilken virksomhedsform er bedst til vores formål? Vi tænker I/S, da vi gerne vil køre det som en sideløbende hobby uden nogen stor startkapital - Hvilke forpligtelser har vi efterfølgende mht SKAT etc? - Efter at have læst om moms og lønsumafgift er vi enormt forvirrede. Er disse nødvendige for salg, når omsætningen er langt under henholdsvis 50.000 og 80.000?
Jeg håber I kan hjælpe, da vi efter en masse læsning på virk.dk, skat.dk, eos.dk og startvaekst.dk kun er blevet mere forvirrede.
Mvh |
Ja, I/S er helt sikkert den nemme måde at komme igang. Og hvis der ikke er den store risiko involveret med jeres projekt, så er det bare at komme igang med I/S'et.
Mht. indtægterne, så skal i fordele dem imellem jer, og så angiver i bare hvor meget i hver især har tjent i firmaet, sammen med virksomhedens samlede indtægter på selvangivelsen. Så får i en opkrævning fra SKAT på det i skal betale i restskat. Men beregn det gerne selv sådan ca., og indbetal det selv inden 31/12, så sparer i renter.
Hvis i omsætter for under 50.000 kr., så skal i ikke bøvle med moms. Se hellere at komme igang, og når i så nærmer jer de 50.000 kr., så stift I/S'et og begynd at fakturere og indberette moms. Og når i når dertil, så er der også massere af hjælp at få fra iværksætter-miljø'er, som plejer at give gratis rådgivning omkring dette (og meget andet).
Glem lønsumafgift... hvis der er noget der skal betales, så skal SKAT nok minde jer om det når i indberetter jeres indtægt på selvangivelsen.