Jeg er for nylig startet som selvstændig og har af SKAT fået oplyst, at det med al sandsynlighed er en fordel, at blive multimediebeskattet, for så kan jeg jo trække udgifterne til internet og telefon fra i virksomhedens regnskab, mod at modpostere multimediebeskatningen på 3000 kr.
Så vidt så godt, men nu er jeg blevet i tvivl om, hvor vidt min ægtefælle i så fald også skal multimediebeskattes, hvor så er fidusen jo mindre god. - Det skal siges at jeg har arbejdsværelse i hjemmet og udøver konsulentbistand herfra. Så det er samme internetforbindelse der benyttes både privat og til virksomheden.
Og hvis der skal betales multimedieskat for begge, hvordan er så reglerne omkring nedsættelse, hvis begge ægtefæller skal betale multimedieskatten? Så er der noget med at multimediebeskatningen for begge nedsættes til kr. 2.250 i stedet for kr. 3.000, men der er også noget med nogle betingelser. Dvs. at ægtefællernes samlede skattepligtige værdi af multimedierne skal udgøre mindst kr. 4.000. Men hvordan defineres den samlede skattepligtige værdi?
Til dit svar: Ja det anede mig. Det sagde "skattefar" bare ikke noget om.
Men jeg forstår ikke udtrykket "værdien over 4000 kr. i skattepligtig indkomst pr. person". Skal det forstås sådan, at hvis de samlede udgifter til telefon og internet, som så kan fradrages, udgør ialt mere end 8000 kr., så gives der rabat?
Umiddelbart lyder det for mig som om at det er en dårlig ordning at lade virksomheden betale for telefon og internet, som husstanden har i forvejen. Som "Skattefar" sagde: "Tja, det jo et regnestykke man må gøre op". Men med mindre man jævnligt køber nye pc'ere som kan indregnes i værdien for begge parter, så ser jeg multimediebeskatningen som en udgift i mit tilfælde.