Hvilke rettigheder og regler der når man skal vælge firma / domænenavn. |
Reglerne er uklare, så hvis du har et eksempel eller lignende, vil det være lettere at svare.
/JG
Hvilke rettigheder og regler der når man skal vælge firma / domænenavn. |
Reglerne er uklare, så hvis du har et eksempel eller lignende, vil det være lettere at svare. /JG |
Dette er bare et eksempel -> Bilbyen.dk vs bil-byen.dk |
Det ville jeg ikke turde! Men der findes mange eksempler på små sites der gør det. Men endnu værre dine brugere ville kunne tage fejl af dig og så din konkurrent og så mister du iværste fald besøgende til din konkurrent! :-) |
Som jannik også er inde på, er der naturligvis en fare for, at du dine brugere ikke kan finde ud af, hvad der er hvad. Overvej hvad formålet med sitet er; skal det brandes? vælg et domæne der ikke kan forveksles med andre - medmindre du er en luskeper. Skal det være et mindre affilliatesite; sk.. hul i navnet og find blot noget, der er sigende og hvor et centralt keyword indgår. Sandsynligheden for at blive sagsøgt > ja, laver du en side der hedder cokacola.dk og prøver at sælge jolly på nye flasker = farligt. Prøver du derimod at sælge biler og vælger bil-byen.dk, er det ikke ulovligt. Det er blot bilbyen.dk der ikke har gjort sig den ulejlighed at betale DKK 45,- for et domæne, der minder om deres eget. Min opfattelse af reglerne er mere, at visse former for domænespekulation kan være ulovligt. Hvis jeg f.eks. driver et bio-laboratorium ved navn "hyf857" og du køber hyf857.dk fordi du har spottet, at jeg er en opkommer - og du ikke anvender domænet - kan du riskere at komme i problemer. Idet jeg ikke advokat, vil jeg dog altid råde dig til at tale med en sådan, hvis du er i tvivl. /JG |