Hej, jeg har en gulpladebil der er 100% erhverv, alt moms blev trukket fra da jeg købte den i sin tid. Nu står jeg og skal til at sælge den til en privat køber.
Skal/kan jeg skrive en ganske almindelig faktura hvorpå der står 1 stk bil til 70.000 kr eller hvordan foregår det rent praktisk når en bil bliver solgt?
ja det er jeg med på, men hvordan gør jeg det? Skal jeg bare skrive en faktura, der kommer momsen jo med, og så betaler jeg den jo også når der er momsafregning?
ja det var nemlig så mit næste spørgsmål, men der kom du mig i forkøbet.
Bilen er ultimo 2010 afskrevet til 72.140,63 skattemæssigt og regnskabsmæssigt er den afskrevet til 72.675,00
Jeg regner med at få 65.000 kr for den. I det tilfælde vil jeg vel have et lille underskud.
Hvis ikke det er for besværligt og indviklet, vil jeg selv prøve at bogføre salget...hvis i gider guide :-)
Jeg har en konto under driftsmidler og inventar, hvor der står hvad bilen er nedskrevet til. Når nu jeg sælger den skal jeg vel have krediteret den konto så den går i nul. Men hvilken konto skal debitere?
Hvis salgsdatoen er d. 7. marts 2011 skal jeg så regne ud hvor meget bilen bliver afskrevet i 2011? Går man så præcis til værks at man tæller dagene? Eller kan man runde op eller ned til nærmeste måned? Så jeg fx afskriver på bilen i 2 mdr hvis den bliver solgt 7. marts?
Jeg kan ikke umiddelbart finde en passende konto i e-conomic, hvor giver det mest mening at oprette den? Under administrationsomkostninger?
Er alt der skal gøres at nulstille driftskontoen og debitere en tabskonto og så selvfølgelig skrive en faktura med bilen så der også kommer en indtægt?
Jeg kan se jeg har en konto der hedder "Driftsmidler, årets afgang", kan jeg kreditere denne med 72.675,00 for at nulstille aktivkontoen? Skal jeg så debet en tabskonto med 72.675,00, eller er det kun selve tabet jeg skal debet der?