Ja den lyder jo noget selvmodsigende den overskrift. Men jeg har netop indgået en samarbejde med en grafiker der virkerlig sparker røv og vil gerne have ham tilknyttere tættere til virksomheden end bare som freelancer. Problemet er at jeg pt. driver min virksomhed som enkeltemandsvirksomhed og gerne vil bibeholde det sådan. Jeg har prøvet at søge på google - og det ser ud til det er muligt http://www.startvaekst.dk/Enkeltmandsvirksomhed - mangler dog noget uddybende information om dette - er der nogen der har det? Eller har noget praktisk erfaring. På forhånd tak. |
Ansat i enkeltmandsvirksomhed
Kristian Deiborg
ROI-hunter for Bodylab
Jeg tror ikke det er sværre at ansætte nogle i en enkeltmandsvirksomhed end i en hvilken som helst anden virksomhed. Umiddelbart vil jeg mene at du skal få lavet nogle vilkår at ansætte vedkommende efter, samt få styr på lønforhold, arbejdstider osv. Mht. Lønnen, der kan du bruge Dataløn, eller nogle af de andre udbydere, hvor du kan nøjes med at betale pr. Lønseddel, det er vist umiddelbart den mest enkle løsning at styre lønnen på den måde. |
|
Kristian Deiborg
ROI-hunter for Bodylab
|
Hej Kristian vi har kørt med dataløn gennem længere tid, jeg vil dog anbefale at spørge din bank eller revisor, om de ikke har et system der kan køre lønnen, så du kun skal indberette rådata. begrundelse - der er ikke noget der kan bringe gode pålidelige medarbejdere så meget ud af aftning, som når der er fejl i lønnen, det er der måske alligevel, men så har man da en at sende aben videre til |
|
|
|
Jeg har adskillige kunder med både Danløn, Dataløn og Letløn. Letløn er billigst men rapporteringen derfra er besværlig. Dataløn er meget dyrt og besværligt. Danløn er let anvendeligt og godt, og har især den vældig gode feature, at de leverer fuldstændig færdige kassekladder til lønbogføring, så der ikke går rod i det på den front. Prisen for Danløn er 15 kr. + moms pr. lønafregning, og det inkluderer alle overførsler af A-skat, feriepenge mv., så der er efter min opfattelse ikke så meget at betænke sig på. Danløn kan også anvendes til honorarer, så når man først har systemet, er der en del ting, som bliver lettere for små virksomheder i vækst. |