Hej Jeg rådgiver mindre og mellemstore virksomheder inden for personaleområdet. Jeg opstartede min virksomhed i august sidste år og er nu ved at få kunder og derfor skal jeg til at tegne forsikringer. Det som jeg er i tvivl om vedrørende forsikringer er min rådgiverfunktion. Jeg rådgiver blandt andet også omkring personalejuraen og herunder afskedigelse. Og her er mit spørgsmål: Hvad kan jeg gøre for at undgå at jeg ikke bliver hevet i retten hvis jeg nu eksempelvis rådgiver omkring en afskedigelse og medarbejderen sammen med sin fagforening hiver virksomheden i retten og virksomheden taber. Kommer jeg så til at betale virksomheden for den bøde? Jeg ved, at advokater og revisorer og måske andre kan tegne en professionel ansvarsforsikring, som netop dækker et sådan eventuel tab for kunden. Jeg er uddannet cand. merc inden for HR. Kan jeg også tegne en sådan forsikring og anbefales det? Kan jeg eventuelt skrive mig fra det i min aftale med virksomheden? Jeg har fået lavet en standardaftale sammen med en advokat, men er nu kommet i tvivl om, hvorvidt jeg har fået det skrevet godt nok eller om jeg er dækket af den almindelige erstatningsansvar. Her er hvad der står i min standardkontrakt: Ansvar og erstatning Ekstern Personaleafdeling er ansvarlig for sin rådgivning og arbejde i overensstemmelse med dansk rets almindelige erstatningsregler, og er således ansvarlig for det direkte tab, som virksomheden måtte lide i forbindelse med ansvarspådragende adfærd fra Ekstern Personaleafdelings virke. Ekstern Personaleafdeling er ikke ansvarlig for indirekte følgeskader for virksomheden, herunder driftstab eller mistet fortjeneste. Ekstern Personaleafdeling rådgiver ud fra de aktuelle regler på personaleområdet, og er derfor ikke ansvarlig for de konsekvenser, som en ændring af lovgivningen på det pågældende område måtte få for virksomheden. Ekstern Personaleafdeling tegner en erhvervsansvarsforsikring, der dækker de skader, som virksomheden påføres på baggrund af rådgivning udført af Ekstern Personaleafdeling. På forhånd tak for jeres input. Hilsner fra Henrik
|
Hvad kan jeg gøre for ikke at skulle betale virksomhedens bøde som rådgiver
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)