Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til Aps.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 03:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Godmorgen Amino.

Mig og en god ven, er i gang med at starte virksomhed. Vi har skrevet en god forretningsplan, nogenlunde lagt budget, og fundet ud af hvem, hvad og hvor.

Oprindeligt var planen at lave et I/S, men da vi begynder at snakke store summer, som vi skal låne, er jeg bange for vi bruger for meget tid på at bide negle, end lave forretning! ;-)

Vi regner med, at vi får brug for at låne omkring 4-500.000.
Derfor ser vi det som en reel mulighed, at starte Aps.

Men, lad os nu sige at vi gik neden om og hjem, og stod med en gæld på en halv million. Hvad så?
Bliver gælden delt ligeligt ud mellem os? Vælger kreditorer selv, som i I/S? Bliver gælden i virksomheden, og vi kan leve gældsfrit privat? Skal vi kun dække for kapitalet der kræves for at starte Aps, altså så vi får en gæld på 125.000  privat ? :-)

Det ville i hvertfald være rart at vide.

På forhånd tak,
Benjamin 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 04:02

BenjaminL:

Vi regner med, at vi får brug for at låne omkring 4-500.000.
Derfor ser vi det som en reel mulighed, at starte Aps.

Men, lad os nu sige at vi gik neden om og hjem, og stod med en gæld på en halv million. Hvad så?

Såfremt at det lykkedes jer at låne en halv million, no strings attached, som et anpartselskab så er det selskabet der hæfter for gælden, og dermed skylder i ikke noget. Det typiske vil dog være at banken beder ejerne af virksomheden kautionere for lånet, i så fald kan de komme efter jer.

BenjaminL:

Bliver gælden delt ligeligt ud mellem os? Vælger kreditorer selv, som i I/S?

Såfremt i har kautionere vil i typisk hæfte solidarisk. Dvs. at gælden bliver delt ligeligt ud, men kan den ene af jer ikke betale så får den anden hele regningen.

BenjaminL:

Bliver gælden i virksomheden, og vi kan leve gældsfrit privat? Skal vi kun dække for kapitalet der kræves for at starte Aps, altså så vi får en gæld på 125.000  privat ? :-)

De 125.000kr skal i sætte ind på en bankkonto når i stifter virksomheden, de penge skal blive stående som virksomhedens egenkapital, Med mindre i gør noget ulovligt kan i ikke efterfølgende blive afkrævet flere penge en disse.

Tilmeldt 14. Feb 11
Skrevet kl. 04:15

Tusind tak! :-)

Jeg tror ikke det bliver det største problem at låne - jeg skal dog ikke kunne sige det.
Vækstfonden tilbyder "kom-i-gang lån" op til 1mio, med 75% statsgaranti, så vi ville selv kun skulle kautionere 25%, går jeg ud fra.

Men mange tak for svaret :-) 

Mikkel Mikjær Christensen:

De 125.000kr skal i sætte ind på en bankkonto når i stifter virksomheden, de penge skal blive stående som virksomhedens egenkapital, Med mindre i gør noget ulovligt kan i ikke efterfølgende blive afkrævet flere penge en disse.

De 125.000 må da gerne omsættes til værdier i virksomheden, ikke? 

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 09:07

Lige et par kommentarer:

• Et ApS kræver en indkudskapital på kr. 80.000 - og ikke kr. 125.000.
  • At i hæfter solidarisk vil sige at kreditorerne godt kan kræve pengene fra en af jer. Herefter har personen så et krav mod partneren. Der er således intet om at de behøver at kræve pengene ligeligt op.  
  • Angående kom-igang-lån. Det lyder som om der en en misforståelse af 75 % statsgaranti. Kreditorerne vil først gå efter hele beløbet hos jer og altså ikke kun 25 %.

Håber det kan bruges.

Læs evt. et par af de andre tråde omkring vækstfonden.  

Tilmeldt 14. Feb 11
Skrevet kl. 15:37

Når du skriver, at kreditorer vil gå efter det hos os - er det så i firmaet xxx Aps, eller vores privat? Hvis vi har lånt pengene som Aps, er det vel også selskabet der hæfter ved gælden? Eller har jeg misforstået det? 

Benjamin 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:48

BenjaminL:

De 125.000 må da gerne omsættes til værdier i virksomheden, ikke? 

Jeps (eller de 80.000 hvis du laver et "lille" ApS)

/Henrik

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 15:49

Det er korrekt forstået. I hæfter ikke personligt for selskabets gæld, medmindre i har kautioneret.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:59

BenjaminL:
Vækstfonden tilbyder "kom-i-gang lån" op til 1mio, med 75% statsgaranti, så vi ville selv kun skulle kautionere 25%, går jeg ud fra.

Som Revisorblogger er inde på er det en misforståelse af den statslige garanti. Udgangspunktet er at en bank som tilbyder kom-i-gang lån skal lave en normal kreditvurdering af projektet, herunder kræve den sikkerhed, som de ville have forlangt ved normale lån.

Så for at få et kom igang kan banken stadigvæk kræve fuld sikkerhed for at yde et kom-i-gang lån - selvom staten garanterer en del af beløbet.

Fordelen ved kom-i-gang-lån er, at mna tvinges ind i et rådgivningsforløb. Det er dette forløb, som giver større chancer for at nye virksomheder overlever.

/Henrik

Tilmeldt 14. Feb 11
Skrevet kl. 17:04

Tak for infoen! :-)
Det er jeg da lidt ked af at høre - for jeg kan desværre ikke stille sikkerhed for en halv million.
Vi må håbe, at banken synes godt om vores forretningsplan, og gør det let for os, eller vi finder nogle invistorere :-) 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)