Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansætte med højt sygefravær

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer,

Jeg har et spørgsmål, som der måske er nogen herinde, der kan svare på.

Situationen er således:

Man ansætter en medarbejder fuldtid med 3 måneders prøveperiode, hvor medarbejderen kan opsige sin stilling med dags varsel og virksomheden med 14 dags varsel if. funtionærloven.

Medarbejderen starter eks. 15 januar 2007, så er personen på arbejde en uge, derefter begynder personen at være syg i korte og længere perioder, så efter en måned, så har personen et sygefravær på et sted mellem 50-65%.

Personen har, pr telefon, givet udtryk for at personen egentlig ikke gider arbejdet, og derfor er syg, men bare skaffer en lægeerklærring, således at personen ikke behøves at møde op og derved kan man jo ikke fyre personen.

Hvad stiller virksomheden op i denne situation (ud over bare at lade stå til)?

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 20:34
Det må være muligt uanset lovligt forfald ved sygdom at opsige indenfor prøvetiden - tjek med din arbejdsgiverforening, ell lignende... Det kan simpelthen ikke passe, at man kan overskride prøvetiden ved hjælp af sygdom. PS husk opsigelsesvarslet på de 14 dage skal UDLØBE indenfor prøvetiden.
Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 00:10
Hej,

Du kan opsige en ansat under funktionærloven uden begrundelse i prøvetiden. Muligvis beder fagforeningen eller medarbejderen om en begrundelse bagefter, men så kan det klarer på papir og du kan tage dig tiden til at få bistand fra en jurist med speciale i HR.

Du kan også opsige en medarbejder pr brev, hvis medarbejderen er fraværende på arbejdspladsen. Sørg dog for at der kvitteres for modtagelsen i den anden ende.

NB! Husk som Jacob skriver, at prøvetiden ikke er 3 måneder! Den er 2½ måned plus opsigelsesvarslet, så du skal opsige medarbejderen inden 2½ måned - ikke 3!

Hilsen Anders

PS. Jeg har skrevet det før og gør det nu igen: I min tid har jeg været med til rigtigt mange ansættelser og opsigelser, og jeg har masser af gange set veluddannede og ellers kompetente HR chefer lave store og dyre fejl med begrundelser, forløb osv - også selvom man har spurgt dem om de nu også var helt sikre. Så tag for Guds skyld fat i en jurist med rette speciale evt fra en arbejdsgiverforening. De er de eneste, som kan det hér 100%.

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Tune
Tilmeldt 11. Jan 07
Indlæg ialt: 77
Fra  Whisky Tastings and Tours Skrevet kl. 02:14

Ja i må meget undskylde, det er meget udansk, men WHO CARES
Lige så snart det smager af en dårlig ansættelse, så er det bare ud af vagten.

Specielt hvis prøvetiden endnu ikke er overstået, og du kan opsige din medarbejder via et anbefalet brev, så det burde ikke være det store problem.
Endvidere, er det bedre at slippe med eksempelvis tre måneders løn end det er at give medarbejderen utallige chancer, det koster mere i den sidste ende

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 08:45
Jeg vil mene at du sagtens kan fyrre personen, dog afhænger det af hvad der står på lægeerklæringen. Men er det "pjækkeri" kunne det godt være der skulle tjekkes op på den lægeerklæring, da det vel ikke er lovligt at udstede dem uden grund?

// Jesper Skov

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 09:12
>Jeg vil mene at du sagtens kan fyrre personen, dog afhænger det af hvad der står på lægeerklæringen. Men er det "pjækkeri" kunne det godt være der skulle tjekkes op på den lægeerklæring, da det vel ikke er lovligt at udstede dem uden grund?

Det afhænger ikke af lægeerklæringen om man må opsige en funktionæransat i prøvetiden.

Angående at tjekke om en lægeerklæring holder vand - om den dækker over pjækkeri: Held og lykke! :) Du skal ikke regne med at få noget som helst ud at det forsøg ud over vrede og spildt tid.

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)