Okay, så du vil vækste. Det synes jeg er en god grund.
Dog se det fra kundens side. Hvis du havde en større virksomhed hvor din IT bare er supervigtig for din omsætning, tør du så lægge din IT ud til en IT-virksomhed med en lille omsætning? Hvis IT-leverandøren fucker up, så mister kunden måske millioner. En mindre
virksomhed ville ikke kunne erstatte dette tab. Det er bare en grund til at vælge en større veletableret IT-virksomhed. En anden grund er - har IT-leverandøren tid til dig som kunde når du har brug for det?
Så hvad kan du konkurrere på? Jeg vil sige 1) Prisen og 2) Kvaliteten.
Bare fordi det er dyrt, så er det altså ikke nødvendigvis godt når vi taler om IT. Jeg har været konsulent i danmarks anden største IT-service virksomhed og lad mig bare sige at jeg ikke var imponeret over hvor meget styr de havde på tingene (nu vil jeg så heller ikke påstår at det er det samme overalt i virksomheden). Men kunderne er typisk det offentlige og de har jo som bekendt mange af mine skattekroner som de skal have smidt i hovedet på de store IT-virksomheder

IT i danmark er dyrt. Sådan nogle IT-konsulenter der er guld værd koster i dag 50-70K/måned eller mere og de hænger ikke ligefrem på træerne. En nyuddannet B.Sc. kan du måske få for 30-35K/måned. Derudover kommer der
diverse sociale
omkostninger, inventar, computer, lokaler osv. Det koster alt sammen.
Vi har taget den beslutning ikke at ansætte flere folk foreløbig. I stedet forsøger vi at finde ud af hvordan vi kan
outsource projekter til lav-omkostningslande og så selv stå for kundekontakt og projektstyringen. Det giver en række fordele. Du har adgang til stort set alt den kapacitet du har brug for. Du har ikke ekstra omkostninger til ansatte i perioder hvor der måske ikke er kunder nok. Det er billigt. Ca. 18-21K/måned for en B.Sc. med 5+ års erfaring. Vi har arbejdet med
outsourcing i lidt over et år nu med udemærkede resultater dog stadig med muligheder for forbedrninger (primært af processer).
Problemstillingerne er:
1) Overbevise nye kunder om at vi kan klare opgaverne på strods af vores lille størrelse
2) Overbevise nye kunder om at vi kan klare opgaverne til en tilfredstillende kvalitet
3) Finde disse kunder der har brug for dette
4) Og så selvfølgelig finde kompetente samarbejdspartnere og få processerne optimeret til et niveau hvor vi rent faktisk også kan ovenstående

Hvis du har lyst til at give dig i kast med noget lignende, så vil jeg da gerne snakke videre sammen om et evt. samarbejde.