Hej, Jeg driver en lille skønhedsklinik som enkeltmandsvirksomhed. Jeg har nu en bogholder som laver mit regnskab. Mit spørgsmål går på vasketøj fra klinikken. Jeg tager dagligt vasketøj (håndklæder osv.) med hjem fra klinikken og vasker. Er der nogen der ved hvor meget jeg kan fratrække på årsregnskabet m.h.t vasketøj? Jeg har talt med SKAT og SKAT siger jeg må lave et skøn og fratrække det, men hvad er et skøn ?? Min bogholder siger jeg kun kan fratrække vaskepulver og skyllemiddel?? Dette mener jeg ikke er helt rigtig da, der jo er vand og støm og slid på mine maskiner herhjemme. Hvad kan jeg fratrække?? Tak for svar :-)
|
På baggrund af data om din vaskemaskine (kan evt. findes på nettet) kan du lave en opgørelse over hvor meget en vask koster i liter vand og kWh. Beløbene for dette kan du finde fra dit vandværk, vandafledningsafgift og elselskabet. Desuden skal du have et skøn over hvor mange vask din vaskemaskine kan klare i dens levetid og i forhold til dens nypris kan du finde ud af hvor meget "afskrivningen" er pr. vask. Desuden er der forbrug af vaskepulver og skyllemiddel. Når alt dette er lagt sammen har du prisen for én vask.
Nu skal du så skønne hvor ofte du vasker i en periode (kan være pr. måned, pr. kvartal elelr lign.)
Dermed har du et skønnet forbrug som du må omkostningsføre i virksomheden og enten hæve skattefrit eller lade stå som indskud i virksomheden. Husk at du ikke kan løfte momsen af disse omkostninger.
mvh
Michael