Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er reglerne for at opkræve gebyr ved for sen betaling?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Schou Larsen:

John Nielsen:

Hvordan kan de så være at på mange fakturaer står der f.eks. :

"Efter forfald debiteres rente med 1½% pr. påbegyndt måned" ??

Er dette så ulovligt?

Hej John,

det gav jo sådan set ikke svaret på:

Hvordan kan de så være at på mange fakturaer står der f.eks. :

"Efter forfald debiteres rente med 1½% pr. påbegyndt måned" ??

Er dette så ulovligt?

I forhold til renteberegning, jo så gav det jo svaret.

Det er i B2B lovligt at opkræve rykkergebyrer på mere end kr. 100,00 pr gang, hvis der går minimum 10 dage imellem, og hvis du kan godtgøre, at det er sædvanlig takst eller, at dine faktiske omkostninger overstiger kr. 100,00.

Der er ikke tilladt at opkræve mere i mora renter end den nævnte takts jævnfør renteloven.

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra Østjylland
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 123
Fra  Plustech Skrevet kl. 15:30

Hej, ja det vil jeg mene. Dette svarer jo til en årlig rente på 18%.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:33

John Nielsen:

, jo så gav det jo svaret.

Det er i B2B lovligt at opkræve rykkergebyrer på mere end kr. 100,00 pr gang, hvis der går minimum 10 dage imellem, og hvis du kan godtgøre, at det er sædvanlig takst eller, at dine faktiske omkostninger overstiger kr. 100,00.

Der er ikke tilladt at opkræve mere i mora renter end den nævnte takts jævnfør renteloven.

Dbh. John

Jeg synes bare at jeg på rigtige mange fakturaer ser formuleringen med f.eks. 1% pr. måned. Men det er så simpelthen "tomme trusler", da det ikke er tilladt, eller...????

Undrer mig så bare over hvordan/hvornår disse formuleringer er opstået på fakturaer...

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 15:40

Brian Schou Larsen:

John Nielsen:

, jo så gav det jo svaret.

Dbh. John

Jeg synes bare at jeg på rigtige mange fakturaer ser formuleringen med f.eks. 1% pr. måned. Men det er så simpelthen "tomme trusler", da det ikke er tilladt, eller...????

Undrer mig så bare over hvordan/hvornår disse formuleringer er opstået på fakturaer...

Der er mange både store og små forretningsdrivende, der begår den fejl at tro, at de kan påføre deres kunder større mora renter og rykkergebyrer, blot ved at have det fortrykt på deres fakturaer.

Nogle debitorer bliver sikkert også vældigt imponerede over den fortrykte tekst; eller de bliver ramt af så dårlig samvittighed, at de uden videre betaler de opkrævede rykkergebyrer, uden skelen til gebyrets lovlighed.

Men det bliver det altså ikke mere lovlig af. Skype-Smile

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Find mig på LinkedIn

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:18

John Nielsen:

Der er mange både store og små forretningsdrivende, der begår den fejl at tro, at de kan påføre deres kunder større mora renter og rykkergebyrer, blot ved at have det fortrykt på deres fakturaer.

Nogle debitorer bliver sikkert også vældigt imponerede over den fortrykte tekst; eller de bliver ramt af så dårlig samvittighed, at de uden videre betaler de opkrævede rykkergebyrer, uden skelen til gebyrets lovlighed.

Hej John

Principielt  har du helt retYes

Dog skal det for en god ordens skyld bemærket, at det stadig er aftalefrihed ved B2B, hvilket bl.a. bevirker, at i tilfælde af at en kunde har betalt en morarente på eks. 2 %, så fanger bordet som en accept af forholdet.

Dette har jeg tidligere fået medhold i ved byretten i forbindelse med tilgodehavender.

Derimod er forholdet netop, som du beskriver det, hvis der ikke er betalt morarenter tidligere, så vil eks. domstolene netop henvise til rentelovens bestemmelser.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:22

Rykkergebyret må ikke overstige 100 kr.

Men derudover kan du kræve renter ved for sen betaling. Den såkaldte morarente. Hvis du googler ordet, kan du endda finde sider, der regner renten ud for dig.

Den årlige rente må højst være Nationalbankens udlånsrente plus 7 %.

Regnestykket ser således ud:
Regningsbeløbet (også kaldet hovedstolen) divideres med 100
og ganges med rentesatsen på 8,05 (rentesats for 2. halvår 2010 samt 1. halvår 2011)
Resultatet divideres med 360 (et renteår)
og ganges med det antal dage, der skal betales rente for.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 16:25

Tonny Skov Pedersen:

John Nielsen:

Hej John

Principielt  har du helt retYes

Dog skal det for en god ordens skyld bemærket, at det stadig er aftalefrihed ved B2B, hvilket bl.a. bevirker, at i tilfælde af at en kunde har betalt en morarente på eks. 2 %, så fanger bordet som en accept af forholdet.

Dette har jeg tidligere fået medhold i ved byretten i forbindelse med tilgodehavender.

Derimod er forholdet netop, som du beskriver det, hvis der ikke er betalt morarenter tidligere, så vil eks. domstolene netop henvise til rentelovens bestemmelser.

Hilsen

Tonny

Hej Tonny,

At opkræve en højere sats , fordi det står i fakturaen gør det ikke lovligt.
Der må have været særligt gældende omstændigheder gældende, for at det hører indenfor reglerne om aftalefrihed, når man oplyser mora renter i opkrævningen, altså efter at aftalen er indgået.

I såfald må det retten have skelet betydeligt til det forhold, at det måtte anses for sædvane.

Find mig på LinkedIn

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:30

John Nielsen:

At opkræve en højere sats , fordi det står i fakturaen gør det ikke lovligt.
Der må have været særligt gældende omstændigheder gældende, for at det hører indenfor reglerne om aftalefrihed, når man oplyser mora renter i opkrævningen, altså efter at aftalen er indgået.

I såfald må det retten have skelet betydeligt til det forhold, at det måtte anses for sædvane.

Helt enig.

Her var der, som jeg skrev, netop dels accepteret en rentetilskrivning på 2 % tidligere ligesom det også fremgår af den indgåede aftale med kunden.

Derfor fremgår det også af mine fakturaer, at renten udgør 2 % jvf. aftale. At det så er sjældent, at jeg gør brug af det, er så en anden snak.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

John Nielsen:
Dog skal det for en god ordens skyld bemærket, at det stadig er aftalefrihed ved B2B, hvilket bl.a. bevirker, at i tilfælde af at en kunde har betalt en morarente på eks. 2 %, så fanger bordet som en accept af forholdet

Enig med Tonny.Yes Normalt er det at det skal angives i handelsbetingelserne.

Aftalefrihed gælder ved B2B og afspejles i lovens § 1 - stk. 4.

/Henrik

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)