Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad synes I om p2p lending?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Feb 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er jeres holdning til at private selv via nettet låner og udlåner penge direkte til og af hinanden?

Det er allerede populært i USA (f.eks. prosper.com, paltrust.com, loanback.com og fygo.com mm.) og i England (zopa.com)

Mvh

Anita/FairRates.dk
Tilmeldt 13. Mar 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 00:34
Jeps - den skal nok lige checkes af med Finanstilsynet. Reglerne for at drive ind- og udlånsformidling i Danmark er væsentligt strengere i Danmark end i f.eks. USA. F.eks. skal man for at kunne have med indlån at gøre have en minimumskapital på 50 mio. kr. og være godkendt til at drive bankvirksomhed af Finanstilsynet. Er ikke helt klar over om dette koncept kan snige sig udenom, men jeg tvivler stærkt hvis ikke risikoen skal være ret stor for dem som stiller penge til rådighed.

Derudover er der hele det skattetekniske område - hvordan skal man eksempelvis registreres i det offentlige for hhv. at låne ind- og ud. Der er sikkert en revisor der kan komme på banen med yderligere information, men hvis låner skal have et skattemæssigt fradrag for de renter han betaler skal udlåner jo også tilsvarende beskattes af dem. Hvis ikke man får dette fradrag vil det være ca. 33% dyrere at låne penge på denne måde uanset om man så når ned på samme rente som banken kræver for at låne en pengene.

Så er der hele sikkerheds-stillelses issuet. Jeg ved ikke præcis hvordan jeres system fungerer, men hvis det er lån direkte mellem to personer vil der være en ret stor risiko involveret for udlåner. Vi ser til daglig forsøg på at omgås bankernes kredit-scorings systemer fordi folk er registreret i RKI eller bare ikke kan dokumentere den formue eller indtægt de angiver at have - eller "glemmer" at oplyse om andre lån. Jeg vil iøvrigt også tro at en privat udlåner vil ende sidst i køen til at inddrive sin gæld hvis låner går rabundus.

Så to muligheder i min verden:

1. Stol på det bedste i folk og fortsæt glad med projektet

2. Sæt jer nøje ind i stoffet - det kan blive MEGET dyrt hvis i ender med et erstatningsansvar overfor udlånere. Hvis FT vurderer jeres virksomhed som at være at sidestille med bankvirksomhed tror jeg ikke i kommer langt med ansvarsfraskrivelser, men det vil en advokat nok kunne være behjælpelig med. :)

God vind, Nikolaj 

Tilmeldt 16. Feb 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:54
Hej Nikolaj,

Tak for din kommentar. Hos FairRates.dk er vi klare over lovgivningen omkring indlån. Faktisk har vi fået et lignede spørgsmål/kommentar på vores blog.

Vores svar er at vi ikke er en bank men en formidler og dermed er vi ikke underettet Finanstilsynets tilsyn. Dette gøres klart på vores hjemmeside , som nu kan afprøves med virtuelle penge.

Mht. skat, så sørger vi for at udarbejde skatterapporter om ens indtjening/tab på renter. Disse rapporter indberettes skattevæsenet ved udgangen af året.

Det er ikke rigtigt at indtjeningen ved P2P lån bliver 33% lavere end i bankerne! I bankerne skal man også betale skat for alle renteindtægter, tilgengæld kan renteudgifterne trækkes fra  :)

Mht. sikkerhedsproblematikken, så indgås der en låneaftale mellem långiveren og låntageren. Sådan en aftale, kan bruges i fogedretten for at få udlæg i debitors aktiver.

Tak for dine råd, vi vælger at fortsætte med projektet netop fordi vi har sat os nøje ind i stoffet :)

Hvis du er interesseret i at vide mere, kan du testkøre www.FairRates.dk, læse vores hjælpecenter, eller deltage i vores blog og debat.

Vi ser frem til dine kommenterer.

Mvh
Robert/FairRates.dk

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)