Jeg har en enkeltmandsvirksomhed og jeg har siden jeg startede udbetalt løn (privatforbrug) til mig selv ved at tage de penge jeg har fået (ex. moms) og hive dem ud til mig. Og selvfølgelig husket at lægge 50% til side til skat når jeg skal gøre rengskabet op og skrive min ekstra indtægt på min selvopgørelse. En af mine kammerater, som også er selvstændig mente at jeg kunne gøre det på en smartere måde. Han gjørde følgende: Bruger alle de penge som han havde tjent på udgifter. Han sørger hele tiden for at finde udgifter så har ca. har et overskud på ca. 1000 kr. F.eks. har hans firma købt hans private computer brugt og han slipper dermed for at skulle betale skat - siger han. Derudover har han f.eks. købt tøj og trukket det fra fordi hun er DJ og dermed mener det er er en udgift for hans firma, da han jo skal være præsentabel når han er på arbejde. På den måde udbetaler han aldrig løn til sig selv, men bruger dem på udgifter og skal dermed ikke betale skat. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorvidt denne metode er lovlig samt etisk korrekt. Er det omgåelse med reglerne eller er det simpel virksomhedsøkonomi? |
Hej
Hvis din ven har købt computeren af sig selv privat fordi han skal bruge den i virksomheden så er der ikke noget galt i det. Men den går ikke og købe en 5 år gammel normal størrelse computer for 10.000 kr. Virksomheden må kun give markedsværdi. Og husk der er ikke moms fradrag.
Hvis din ven køber tøj til sin virksomhed som DJ skal huske at der skal trykt firma navn på for at der fradrag for det.
Ellers er der ikke noget galt i de 2 eksemplar du kommer med.