Hej alle.. Jeg har lige et par spørgsmål ang. start af virksomhed. Det jeg tænker at starte er en internet butik, til at starte med, hvor jeg sælger kæledyrs artikler, med lidt speciel i akvariefisk/tilbehør da dette er min hobby og jo ideelt at specialicere sig lidt i. Med tiden kan det ske jeg gerne vil udbygge til en butik sammen med netsiden, men da jeg bor et sted i landet hvor grundlaget for en butik er spinkel, så har jeg valgt at starte ud via internettet. Men her er som skrevet et par spørgsmål ang. det at starte op. 1. hvis jeg handler med grossister, er det så en momsregistrering der er vigtig eller se/cvr nummer.? 2. hvis jeg bliver moms registreret, kan jeg så købe ind til min virksomhed i en længere periode inden min virksomhed reelt er startet?(For ikke at skulle bruge en masse penge fra dag 1 men tage det en dag af gangen og få fyldt lageret op på den måde, hvis i forstår) 3. Hvis der ingen omsætning er, skal der så stadig indberettes moms(Det skal der vel så snart jeg handler/køber varer til mit lager eller skal jeg havde solgt for 50.000 før jeg skal indberetter momsregnskab?)? 4. Når jeg skal starte en netbutik op, hva anbefaler i så, at jeg køber et færdigt produkt(Hjemmeside) eller finder en der skræddersyr siden til mig, og hva er evt. mest økonomisk og hvad er nemmest tidsmæssigt, kan det betale sig at få andre til at ordne for en? 5. Må jeg gerne, selvom dette intil videre kun er en netbutik, sælge fra min private bopæl til kunderne i lokal området? 6. Vil i anbefale at få et "stort" sortiment inden opstart af siden eller kan jeg starte op i det små og bygge mig op med tiden? Det var så lidt til at starte med, er sikker på der nok skal komme flere spørgsmål med tiden, men hvis alle ens spørgsmål kommer i en tråd tror jeg det bliver for uoverskueligt. :-) Håber her er nogen som vil gi' en hjælpende hånd og kan svare på nogen af mine, indtil videre, 6 stillede spørgsmål. På forhånd tak. MVH Dennis |
Hej Dennis,
Jeg svarer lige så godt jeg kan:
1. Moms-registrering udløser et cvr-nummer. Så det ene eksisterer ikke uden det andet.
Hvis du omsætter for over 50.000kr på et år skal du moms-registreres, eller behøver du ikke.
2. Det har ikke noget med moms-registreringen at gøre. Kontakt SKAT og forhør dig. Normalt skal man indhente en accept hvis der er tale om længere perioder.
3. Der skal altid indberettes moms såfremt du er moms-registreret. Så skriver du bare 0 i felterne. Hvis ikke du gør det, vil de vurdere hvor meget du menes at have omsat for, at så blive opkrævet det - så det er altid vigtigt at indberette... og til tiden.
4. Det kommer lidt an på, hvad du gerne vil. Du er velkommen til at sende mig en mail med dine idéer til shoppen på kim@b-web.dk, så kan det være jeg kan anbefale dig et produkt.
5. Det du gør, er at sælge varer - om du gør det online eller "offline" er underordnet.
6. Igen kommer det an på, hvordan du vil køre din virksomhed og hvad din økonomi er til. Hvis dine kunder accepterer en leveringstid på x antal dage, så kan du sagtens have et lille varelager, eller slet ikke noget. Men hvis leveringstiden afslrækker potentielle kunder så de går til konkurrenten, er det jo ikke lige sagen.
Jeg håber det hjalp dig lidt. :)
Med venlig hilsen
Kim Bang