Hej Mit spørgsmål er ikke hva jeg skal bruge af tilbehør til min butik, det ved jeg godt. Mit spørgsmål er om jeg skal søge kommunen eller anden instans om at få lov at starte op? Hvor skal jeg går hen for at få et ernærings brev som jeg går ud fra jeg også skal have.? Vis jeg gerne vil sælge øl og sodavand til folks madpakker skal jeg så have en spiritus bevilling eller hva? Jeg har arbejdet som kok og slagter for nogen år siden men vil godt have "det grønne bevis" levnedsmiddel bevis. som min medejer også skal have da han aldrig har haft med mad at gøre. hvor får jeg dette og hva koster det og hvor lang tid tager det? Hilsen X |
Hej Xander
Du skal nok have fat på den lokale afdeling af fødedirektorartet, de arbejder med registrering og tilsyn af al handel med levnedsmidler samt registrering, godkendelse og tilsyn af alt detailsalg og behandling af levnedsmidler. De tjekker bl.a. renlighed hos bagere, restauranter og andre, der handler med fødeverer. Kommer nu og da på uventet besøg. Webadressen er: www.foedevaredirektoratet.dk
Derudover kan du slå et smut omkring politimesteren, det er nemlig ham der udsteder næringsbrev for virksomheder der sælger fødevarer samt evt. alkoholbevilling, såfremt der skal sælges øl, vin og/eller spiritus.
Der kan muligvis være flere tilladelser der gælder for lige præcis dit område - du kan prøve at ringe på 70201015, det er jo den slags de offentlige erhvervsvejledere nemt kan (eller burde) kunne svare på...Ellers kan du, hvis du vil være medlem af en brancheforening inden for dit område, spørge dem til råds angående de forskellige tilladelser, der kræves. - For dig er det muligvis www.horesta.dk
Der kan muligvis være flere tilladelser der gælder for lige præcis dit område - du kan prøve at ringe på 70201015, det er jo den slags de offentlige erhvervsvejledere nemt kan (eller burde) kunne svare på...Ellers kan du, hvis du vil være medlem af en brancheforening inden for dit område, spørge dem til råds angående de forskellige tilladelser, der kræves. - For dig er det muligvis www.horesta.dk