På forums, blogs osv., er det kutyme af anvende paging, typisk med 10 eller 15 emner på hver side. Ligesom her på Amino hvor vi har 10 emner på hver forumside. På en del blogs - også her på Amino - er det mere kutyme ikke at anvende paging, og blot have alle kommentarene på én meget lang side. Det jeg kunne tænke mig at vide, er hvad folk finder mest brugervenligt at anvende? Er det nemmest/logisk at der er en paging på indholdet, eller er det rarest med én lang side? Har nogle erfaringer med om der skulle være SEO konsekvenser ved én lang side i stedet for paging? |
Hej Jacob,
Ved paging på kommentarer ved blogindlæg, så skal man i hvert fald tænke sig nøje om, før man går i gang med det. For hvis man skifter URL, men fortsat viser hele blogindlægget ved hvert kommentarsideskifte, så render man ind i Duplicate Content som ikke kan anbefales. (Man kan på forskellig vis dæmme op for det med noindex osv., men man skal i hvert fald være bevidst om det).
Med mindre du decideret render ind i hastighedsproblemer pga. antallet af kommentarer, eller vælger andet af usability-årsager, så ser jeg ikke nogen SEO-årsager til at bruge paging på kommentarer.
Og så spørger du til, hvad jeg foretrækker. Jeg foretrækker at læse dem i en lang køre - også selvom det kan blive lidt rodet.