Med andre ord, så gaver man en endnu dybere kløft mellem vesten og den 3. verden. Igen hva er formålet?
At tegningerne blev trykt i første omgang, havde/har jeg ikke det store problem med. Jeg kunne ikke se nogen grund til det, men det er den mulighed vi har i Danmark. Der hvor filmen efter min mening knækkede, var da man så reaktionen. Der burde man have reageret meget anderledes.
Anders Fogh kunne sandsynligvis have taget det værste, ved at have accepteret mødet med de 11 ambassadører. Selvfølgelig ville han ikke kunne give dem det de ville have, men diplomati handler ved også om så meget andet.
Allerede den gang kunne han have taget afstand fra tegningerne, og JP kunne også have trådt i karakter langt tidligere, og beklaget at der var nogen der følte sig krænket.
Det synes jeg er ganske almindelig anstændighed. Jeg siger og gør også selv mange ting, og det sker også at jeg træder over stregen, og sårer folk med det jeg siger og gør. Og hvis det ikke har været min hensigt at såre nogen, er jeg meget hurtig til at undskylde. Det mangler jo bare.
Hvis min hensigt er at såre, undskylder jeg naturligvis ikke. Så fortsætter jeg, og giver den gerne et par hak mere fremover.
Det samme burde gøre sig gældende for JP. Havde de ikke til hensigt at såre eller ydmyge nogen, men er med deres trykning kommet til det, synes jeg ikke at det er et overgreb mod ytringsfriheden at beklage det.
Vi taler også om at de tegninger blev trykt, samtidig med at vi havde invaderet et muslimsk land, og afsat deres leder. Og på det tidspunkt tegningerne blev trykt, var det klart for alle, at den invasion var lavet på falske forudsætninger.
Alene det, kan jo godt give lidt spændinger. Og når manden der har taget beslutningen om at sende danske soldater ind i landet ikke en gang vil mødes med repræsentanter fra 11 lande for, kan jeg sagtens forstå hvis det opfattes som arrogant og en modvilje mod muslimer. Uanset hvor i verden de måtte befinde sig.
Vi kunne jo også spørge os selv, hvordan vi ville have det, hvis vi blev invaderet af Tyrkiet, fordi de ville have fjernet DF. Og når de nu var i gang, lige så godt kunne fortsætte ydmygelsen ved at lave karikaturer hvor de gør grin med danskerne, Gud, kongehuset eller noget andet.
Vi ville nok ikke synes det var så fedt igen. Alene det at det er tyrkiske soldater der render rundt i gaderne, og tyrkiske topfolk der styrer landet, ville nok ikke være så sjovt. Så behøver de ikke at tisse yderligere på os.
Men det er interessant, at der er mange der synes at sagen har været det hele værd. Jeg er så i den modsatte grøft.