Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uklar tekst på websiden - hvorfor det?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Østermarie, Bornholm
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 91
Fra  Plus-Stil Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg fået lavet et logo til min webshop, og jeg har fået Adobe Illustrator og Photoshop at arbejde med.

Jeg har aldrig arbejdet med det før så det er en ny verden der åbner sigSmile

Jeg har forstået så meget som at man skal gemme i eps eller pdf for at kunne skalere op og ned. 

Men hvad så når det skal ud på websiden? Så gemmer jeg via funktionen Gem til web i PNG og sætter det ind på webshoppen

Problemet er bare at jeg synes det ser lidt uklart ud - altså teksten. Er det et generelt problemet når man skriver i Illustrator og Photoshop? Hvis jeg skriver noget i f.eks. Word står det super klart og det troede jeg også det ville i de andre programmer. 

Håber der er nogle kloge hoveder derudeBig Smile

Hilsen Tine.

Dametøj i store størrelser | Plus-Stil.dk  Gratis levering på alle ordrer over 600 kr.!

Fra Østermarie, Bornholm
Tilmeldt 6. Feb 10
Fra  Plus-Stil Skrevet kl. 15:59

Øh, der da vist også noget i vejen med grafikken her på Amino i dag????

Dametøj i store størrelser | Plus-Stil.dk  Gratis levering på alle ordrer over 600 kr.!

Fra Østermarie, Bornholm
Tilmeldt 6. Feb 10
Fra  Plus-Stil Skrevet kl. 16:00

Sætter det lige ind igen så det er læseligt:

Nu har jeg fået lavet et logo til min webshop, og jeg har fået Adobe Illustrator og Photoshop at arbejde med.

Jeg har aldrig arbejdet med det før så det er en ny verden der åbner sigSmile

Jeg har forstået så meget som at man skal gemme i eps eller pdf for at kunne skalere op og ned. 

Men hvad så når det skal ud på websiden? Så gemmer jeg via funktionen Gem til web i PNG og sætter det ind på webshoppen. 

Problemet er bare at jeg synes det ser lidt uklart ud - altså teksten. Er det et generelt problemet når man skriver i Illustrator og Photoshop? Hvis jeg skriver noget i f.eks. Word står det super klart og det troede jeg også det ville i de andre programmer. 

Håber der er nogle kloge hoveder derudeBig Smile

Hilsen Tine.

Tilmeldt 1. Jan 10
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 16:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Tine,

Når du arbejder i Illustrator så ser du sikkert dit logo i vektor - altså et format som kan skaleres næsten ubegrænset uden tab af information.

Når du gemmer dette ud til web, så gemmes det ud som et bitmap billede (.gif, .jpg, etc) og bitmaps vil altid være pixeleret - Alt efter stregtykkelse osv, så vil dit vektorobjekt altid miste noget kvalitet når det gemmes ud til web kontra hvad du ser i illustrator.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 16:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er sådan at når du i fx photoshop ser på det du laver, så kan man jo zoome ind og ud på det. Men zoom skal stå på et tal som fx 25%, 50%, 75%, 100% osv.

Yderligere i photoshop er der forskellige indstillinger for skrift, fx ved anti aliasing, der kan man sætte den på None, Sharp, Crisp, strong og Smooth - None er så den der stemmer nogenlunde overens med det du fx ser på nettet (ved almindelig tekst) eller i word.

Når du skal bruge et billede på web, i det her tilfælde et logo, skal du lave det i eksakt den størrelse som det skal bruges i, da du der vil få den bedste kvalitet. Så snart du fx i en editor som fx tinyMCE (den der bruges her på amino) begynder at skallerer billedet, bare en enkelt pixel ned eller op, vil billedet blive betydeligt mere gnidret og virke som enorm dårlig kvalitet.

en anden problematik er hvis du fx har eksporteret billedet, men gerne vil have det i lidt mindre, og så åbner det billede, som du lige har eksporteret, i fx photoshop. Gør billedet mindre der, så vil du også opleve at billedet bliver lidt dårligere end hvis du fx i illustrator havde lavet det i den korrekte størrelse til formålet.

Web vil i forhold til vektor altid være lidt dårligere.

Det var lige mine tanker.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra Østermarie, Bornholm
Tilmeldt 6. Feb 10
Fra  Plus-Stil Skrevet kl. 16:48

Ja, det var også det jeg frygtede -  troede bare der var en vej udenomStick out tongue

Tusind tak for svaret.

Fra Østermarie, Bornholm
Tilmeldt 6. Feb 10
Fra  Plus-Stil Skrevet kl. 16:52

Hej Kim.

Tusind tak for svaret!

Jeg har også forsøgt at lave logo i præcis den str. jeg skulle bruge, men jeg syntes bare at det stadig var uklart i forhold til f.eks. tekst skrevet i Word, men det er nok bare sådan det bliver på web.

Endnu engang tak for hjælpen.

Hilsen Tine.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)