Jeg har gennemm det sidste halve år postuleret at Facebook går trange tider i møde, bl.a. baseret på at mange teenagere ikke længere vil bruge det samme media som deres forældre (Den der rebelske teenage tid). Og hvis du ikke får de nye generationer med på dillen, så er man ofte nødsaget til at "ekspandere" via markedsføring, apps og samarbejdspartnere.
Men skal man forsvare Facebooks vision om hvorfor det så vil lykkes alligevel, henvises til deres produktudvikling som bærer tydeligt præg af de ikke opfatter sig som "et sted at være", men som en måde at kommunikere på.
Facebook er ikke Arto.dk, Bryllupsklar.dk, amino.dk - steder hvor man "er", og måske fravælger at være fordi mor og far også er der.
Facebook er en måde at kommunikere på, og samtidig et værktøj til at holde styr på sine venner.
De unge holder ikke op med at bruge telefon, fordi deres forældre også bruger den. De bruger den bare på en anden måde - og foretrækker andre features. Vælger f.eks. en anden ringetone end mor og far der er tilfredse med Nokia-tune - og de slukker tastatur-tonerne, fordi det kun er voksne og håndværksmester der er så dumme ikke at slå dem fra.
Det giver fint mening :) Og jeg er da også enig med hensyn til din opfattelse af Facebook, men jeg har undersøgt sagen lidt og spurgt unge mennesker om hvad de synes, 15-20 stykker, og de bryder sig virkelig ikke om at familie m.m. kan snage i deres privatliv.
Alle havde i løbet af det sidste halve år skåret ned på deres brug af FAcebook, især mht. billeder og status opdateringer.
Det samme gælder musik og mode, teenage segmentet går garanteret i noget tøj du synes er grimt eller som ikke er noget for dig. De har derfor tøjet for sig selv og skal ikke dele det med "far og mor". Lødig popmusik af værste skuffe, som jeg ikke kan lide, er jo hot hos de unge, og det gør det jo kun bedre at "far og mor" slet ikke kan forstå det eller lide det.
Men, altså, Facebook sygner jo nok ikke hen ligesom myspace, det tror jeg ikke på, man kunne dog godt forestille sig at bruge af Facebook bliver noget anderledes og mere styret af 3rd party apps.