Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SummaSummarum, kreditorbilag

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Feb 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen

Jeg bruger SummaSummarum til en virksomhed, og i den forbindelse har jeg et enkelt spørgsmål.

Når jeg bogfører kreditorbilagene, bliver disse tilsyneladende bogført uden et bilagsnummer, men der står et kreditorfakturanummer i posteringsteksten.

Jeg vil meget gerne have angivet et bilagsnummer hver gang, så dette kan stemme overens med det bilagsnummer, som bliver tildelt posteringen fra kreditorsamlekontoen til banken.

På denne måde håber jeg at kunne undgå en mappe til kreditorbilagene, så jeg nøjes med en mappe til salgsbilag og en mappe til finansbilagene.

Håber spørgsmålet er til at forstå.

På forhånd tak.

Tilmeldt 12. Feb 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 18:30

Hejsa,

Mener du kassebilagsnummer ? og

Når du skriver 2 mapper er det så til de bogførte bilag  ?

Tilmeldt 12. Feb 07
Skrevet kl. 19:34
Hej

Det, jeg gerne vil have, er, at de bilagsnumre, der bliver tildelt ved bogføring i kassekladden, er de samme for posteringerne fra kreditor-"modulet".

Hvis jeg for eksempel bogfører et kreditorbilag på varekøb fra Firma X på faktureringstidspunktet, laves der en postering på varekøb og en postering på kreditorsamlekontoen, men posteringen får ikke et bilagsnummer. Til gengæld bliver teksten "KF123/KB123456 Firma X" - altså ud fra skabelonen [kreditornr./leverandørs fakturanr._firmanavn].

Når jeg senere udligner posteringen på kreditorsamlekontoen ved at bogføre på bankkontoen på betalingstidspunktet, får posteringen eksempelvis bilagsnummer 4321.

Jeg vil gerne have, at posteringerne alle sammen har samme bilagsnummer, så jeg kan arkivere bilaget under bilagsnummer 4321 i stedet for at skulle have en separat mappe, hvor bilaget skulle arkiveres under (KF)123.

Tilmeldt 12. Feb 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 20:17
Hej igen,

Okay, så er jeg med på hvad du mener.

Bogførte bilag skal altid arkiveres i kassebilagsnummerorden og altså kun eet mappesystem. Du kan aldrig give købsfakturaen det samme nummer som kassebilaget, da det er 2 selvstændige nummerserier.

Fremgangsmåde :

1. Du modtager købsfaktura fra kreditor. Denne bogføres og får tildelt det fortløbende købsfakturanr.

2. Når du har betalt fakturaen bogføres betalingen og betalingen får tildelt det fortløbende kassebilagsnummer.

3. Når du senere hen skal finde den fysiske købsfaktura, så finder du blot kassebilagsnummeret på kreditors konto.

Tilmeldt 12. Feb 07
Skrevet kl. 23:24
Hej

Tak for svaret.

Det er også det, jeg har været vant til at gøre, men hvis jeg tager revisorens briller på, er det lige pludselig molbo-arbejde at finde fra eksempelvis varekøb til bevægelse på kassekreditten.

Bevægelsen på varekøbskontoen får ikke noget kassebilagsnummer, så han skal finde købsfakturanummeret på varekøbskontoen, følge dette nummer til kreditorsamlekontoen, hvorefter han skal finde udligningen for at på kassebilagsnummeret, som han så kan følge videre til kassekreditten eller kassebilagsmappen.

Tingene bliver heller ikke gjort lettere af, at han ikke har adgang til selve kreditor-"modulet", så det er temmelig mange posteringer, der skal rodes igennem.

I mine øjne er der et problem i forhold til at følge posteringen fra vugge til grav.

Er det ikke muligt at indstille SummaSummarum til at tildele et kassebilagsnummer allerede ved posteringen på varekøb/kreditorkonto, og så genbruge dette nummer, når selve betalingen bogføres i kassekladden?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:45
Der er flere måder at arkivere bilag på, og alle er korrekte, hvis de ellers er konsekvente og logiske, så man selv, evt. revisore og SKAT kan finde ud af systemet.

For firmaer, som bruger debitor- og kreditormodul er det almindeligt at have tre mapper med hver sin nummerserie:

Finansbilagene - med bilagsnumre fra kassekladden

Debitorbilagene - med fakturaer, man har udstedt, i fakturanummerorden og

Kreditorbilagene - købsbilag med egen nummerserie (KF-numrene i SummaSummarum, altså et tildelt nummer).

Kreditor- og debtorbetalingerne (ikke bilagene, men selv betalingen) får hos mig intet særskilt bilagsnummer, jeg sletter bilagsnummeret i kassekladden. For der er ingen grund til at have det, og jeg bogfører så banken altid stemmer, så jeg kan altid og til hver en tid vise, hvad der er sket... Men der er visse revisorer, som mener, at det er forkert. De vil foretrække, at man skriver bilagsnummer på og printer "noget" ud, f.eks. kopi af bankkontoudtog eller evt. selv laver et håndskrevet indbetalingsbilag.

Der er dog ingen i SKAT som har noget i mod de manglende bilagsnumre på indbetalingerne, så længe fakturaer og regninger - og øvrige bilag - er registreret og til stede, som de skal være.

Tilmeldt 12. Feb 07
Skrevet kl. 00:43
Hej igen

Tak for alle svarene. Jeg har haft lidt for travlt på det sidste til at skrive igen.

Det er meget fine forslag, der kommer på bordet, og jeg har selv overvejet dem før. Det ender muligvis også med, at jeg må lave en mappe til kreditorbilag.

Tilbage står dog stadig det oprindelige spørgsmål;

Er det muligt at få SummaSummarum til at sætte et kassebilagsnummer på posteringerne, når man bogfører dem gennem "kreditormodulet"?

Hvis der er nogen, der kan svare på dette, ville jeg være meget taknemmelig.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 07:52
Nej, det er ikke muligt.
Tilmeldt 30. Sep 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 19:59
Jeg har gjort det, at jeg i kassekladden har registreret betalingerne med det samme bilagsnummer som det oprindelige faktura. Jeg synes at det er smart at man på den måde har "hele historien" om en faktura sådan lidt samlet. Er det forkert af mig?

Venligst

Leif Frederiksen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)