Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsskatteordningen (endnu engang..)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 17. Jul 05
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Ved der har været mange indlæg om ovenstående, men vover nu et nyt indlæg, da jeg ikke føler jeg kan få helt præcist svar på min personlige problemstilling omkring ordningen.

Problemstilling:

X er reg. med personligtejet firma under virksomhedsskatteordningen

Oms. er 100.000kr. for Xs firma. Da Xs firma er en hobby virksomhed, lader X pengene blive i firmaet, for at konsolidere dette. Dvs. de 100.000kr. bliver i firmaet, men at der dog bliver betalt 28% i erhvervsskat. For simpelthedens skyld er der hverken lønudb. eller afskrivninger og kontorudgifter. Derfor.

Oms: 100.000
Skat:   28.000

Overskud 72.000kr.

Hvad sker der så, hvis X ønsker at likvidere sit firma, og trække overskud ud til personlig forbrug efter et år? Bliver X nød til at blive personligt beskattet af 72.000, 100.000 eller kan X vælge at få tilbageført sin erhvervsskat, for derimod at betale personlig indkomstskat af de 100.000?

Lige et tillægsspørgsmål: Er der nogle problemer hvis man udelukkende fakturere en eller to virksomheder? (Har to kunder som tidligere har ageret arbejdsgivere).

På forhånd tak for svar ;O)

Tilmeldt 12. Feb 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:17
Hvis du hæver et beløb ud af det opsparede overskud i virksomheden (kr. 72.000), kommer det til beskattning som personlig indkomst.

Med hensyn til at du fakturerer til en eller 2 kunder kan give problemer, men det kan du lave om på når der bliver stillet spørgsmål fra Skats side. Grunden til at det er lidt problematisk er, at Skat vil måske vurdere forholdet til at være som arbejdsgiver og lønmodtager og ikke som selvstændigt erhvervsdrivende/konsulent.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:46
Dit opsparede overskud vil komme til beskatning når du lukker virksomheden eller på anden måde hæver midlerne i virksomheden men her bliver du godskrevet de 28% virksomhedsskat.   

Hvis du kun har en eller to hvervgivere som tidligere har været dine arbejdsgivere er der meget som peger i retning af at du må betragtes som lønmodtager men det afhænger helt af hvilke aftaler der er indgået mellem jer indbyrdes og hvis navn du kontraherer i overfor slutkunden. Man kan ikke bare som det bliver sagt, lave om på det hvis Skat spørger til det.   

Dato: 12-02-2007 12:16:59 Forfatter: B.A.C.H.

Hvis du hæver et beløb ud af det opsparede overskud i virksomheden (kr. 72.000), kommer det til beskattning som personlig indkomst.

Med hensyn til at du fakturerer til en eller 2 kunder kan give problemer, men det kan du lave om på når der bliver stillet spørgsmål fra Skats side. Grunden til at det er lidt problematisk er, at Skat vil måske vurdere forholdet til at være som arbejdsgiver og lønmodtager og ikke som selvstændigt erhvervsdrivende/konsulent.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Roskilde
Tilmeldt 17. Jul 05
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:36
Lige for at få det skåret ud i pap.. (Ja jeg er langsom engang i mellem..)

Hvis jeg "likvidere" mit firma, så vil jeg alt andet lige få tilbagebetalt mine 28K i skat, for derimod
at skulle betale 39% i alm. lønindkomst skat. Altså jeg vil ikke blive dobbelt beskattet.

I tilfælde af at jeg kun fakturere mine to kunder, så vil det ske via korrekt faktura, og der vil klart være et virksomhed/kunde forhold. Jeg vil fakturere mine kunder som konsulent timer, hvilket ikke er forkert.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:45
Hvis jeg ''likvidere'' mit firma, så vil jeg alt andet lige få tilbagebetalt mine 28K i skat, for derimod
at skulle betale 39% i alm. lønindkomst skat.  Ja hvis du kan nøjes med at betale 39% i skat af din indkomst. Mange betaler 60% af den sidste krone de tjener og netop derfor er det en fordel for dem at opspare overskud i virksomhedsordningen.   

I tilfælde af at jeg kun fakturere mine to kunder, så vil det ske via korrekt faktura, og der vil klart være et virksomhed/kunde forhold. Jeg vil fakturere mine kunder som konsulent timer, hvilket ikke er forkert. Jo men det at man er timeaflønnet eller får betaling efter fortjeneste - eksempelvis provision - er ikke i sig selv nok til at sige at der er tale om selvstændig erhvervsvirksomhed. Det afhænger også af hvad der er aftalt med hensyn til arbejdstid, dækning af udgifter, risikoforhold m.v. Her kan man sige at jo mindre der er aftalt jo bedre.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)