Jeg er chef for en softwarevirksomhed, der i årevis har aktiveret udviklingsomkostninger og afskrevet vore produkter over en 10-årig periode. Jeg mener egentlig dette er rimeligt retvisende, men vores revisor har ytret ønske om at vi skal have en kortere afskrivningsperiode eller egentlig helt stoppe med at aktivere vores udviklingsomkostninger.
Som argument for dette giver han stort set kun at der er administrativt bøvl med det. Det er dog ret begrænset, så jeg er meget i tvivl hvilken praksis vi skal vælge.
Har nogen herinde erfaring med hvad der er bedst, og i hvilke situationer man skal vælge de forskellige metoder?
Generelt må software antages at have en meget kortere levetid, så at I afskriver over 10 år lyder af meget lang tid. Selvom det måske var fornuftigt for år tilbage, så går udviklingen hurtigere i dag, end for bare få år siden.
Umiddelbart kan jeg ikke se nogle negative sider af en kortere afskrivningsperiode, så jeg vil anbefale jer at følge revisorens råd.
Det som revisoren tænker på er den regnskabsmæssige behandling af udviklingsomkostninger, der er således alene tale om hvordan det ser ud i regnskabet. Ved at aktivere udviklingsomkostningerne får i muligvis en mere retvisende billed af hvilke aktiver I har og hvad de er værd. Det kan du lige så godt vurdere som jeres revisor og det er lige så rigtigt hvis det medvirker til et retvisende billed. Man kan dog vælge ikke at aktivere udviklingsomkostninger jf. §33 i årsregnskabsloven, så det er heller ikke forkert hvad revisoren siger.
Jeg tror grunden til revisoren gerne vil have i straksafskriver udviklingsomkostningerne i regnskabet at regnskab og skatteregnskab så stemmer overens og han/hun ikke behøver at bøvle med at regulere for de aktiverede udviklingsomkostninger når vedkommende laver skatteregnskabet.
Jeg følger lige med her, da jeg også blev rådet til selv ikke at activere vores software. selv om at vi laver SAAS software som først mister sin "værdi" den dag udvikling stopper eller kunder ikke vil bruge løsningen længere.
jeg mener vores revisor begrundede det med at bøvlet ikke stod mål med gevinsten.