Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Slut med udokumenterede påstande - eks. Co2 Neutral

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Endelig kom dokumentet jeg har savnet fra forbrugerombudsmanden.

Et dokument, der vil blive grundlag for oprydning i diverse mystiske forklaringer som visse virksomheder fremkommer med.

Du kan læse forbrugerombudsmandens vejledning her:

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nyheder-fra-FO/Pressemeddelelser/miljoe-og-etikvejledning

Jeg vil dog gerne fremhæve de vigtigste, overordnede punkter her:

Et markedsføringsbudskab skal altid være tydeligt og afbalanceret

En påstand om fx miljømæssige forhold skal være korrekt og præcis, relevant og afbalanceret og klart formuleret, så den umiddelbart forstås af forbrugeren.

Påstande skal vurderes i forhold til tilsvarende varer

Forbrugerne skal kunne regne med, at varen reelt er bedre. Når en virksomhed markedsfører en vare som ”mindre miljøbelastende” eller ”et etisk rigtig valg”, skal varen derfor høre til blandt de allerbedste på markedet. Hvis påstanden er suppleret med en forklaring på, hvorfor varen er mindre miljøbelastende eller et rigtigt etisk valg, må det fremhævede fortrin ikke være sædvanligt forekommende for tilsvarende produkter.

Påstande skal kunne dokumenteres

Der er forskellige dokumentationskrav alt efter indholdet af virksomhedens budskab. Kravene er skrappere, hvis virksomheden markedsfører sig med en fritstående, generel påstand, der ikke forklarer budskabet. Der kan fx være tale om, at en vare markedsføres som ”grøn”.

Kan nonfood produkter betegnes som økologiske

Tekstiler og kosmetiske produkter betegnes i stigende omfang som økologiske. Vejledningen indeholder angivelser for, hvornår disse varer kan anvende betegnelsen.

Virksomhedens profilering

Vejledningen indeholder bl.a. kriterier for, hvornår en virksomhed kan markedsføre fx sine miljømæssige målsætninger.

Mærkningsordninger mv.

Mærkningsordninger har til formål at understrege en vares miljømæssige eller etiske egenskaber. Kriterierne for brugen af dem skal kunne efterprøves og kontrolleres, og virksomheden må kunne dokumentere, at kriterierne er opfyldt. Markedsføringen af varen må ikke gå udover, hvad indholdet af ordningen giver grundlag for.


Der bliver rigeligt med arbejde for dem der sælger såkaldt CO2 neutrale hjemmesider i den nærmeste fremtid.

Godt gået, Forbrugerombudsmand  Yes

Venlig hilsen,

Christian 

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)