Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp. Er i tvivl om momsregler for køb i EU-lande.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoér,

Jeg er ny herinde og har et spørgsmål ang. momsregnskab. Håber i forstår mit spørgsmål, da dette er mit første indlæg og derfor måske er en smule rodet.

Jeg har købt en vare i England til 16200 kr, hvor der ikke er moms (VAT) på varen. Mig bekendt skal jeg så betale moms af varen til skat.

Varen uden moms 16.200 kr, 25 % moms betales til skat. Nu har varen kostet mig 20.250 kr. Er det rigtigt jeg ikke kan trække momsem fra denne vare i momsregnskabet?

Hvis jeg har købt varen i Danmark, kan jeg jo trække momsen fra.

Mit spørgsmål lyder. Hvorfor kan jeg ikke trække moms fra vare købt i andre EU lande?

På forhånd tak.

Mic

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:52

Hej Mic,

Velkommen til.

Du kan også sagtens trække momsen fra på køb fra udlandet. Du skal nemlig både betale og trække momsen fra på samme momsangivelse, og i sidste ende går regnskabet i nul.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:55

Hej Mic

Velkommen til Amino. Du skal passe lidt på - man kan nærmest blive afhængig af at læse og skrive herinde - Smile

Jedimindtricks:
Hvorfor kan jeg ikke trække moms fra vare købt i andre EU lande?

Det kan du så sandelig også. Den moms du selv betaler som erhvervelsesmoms og importmoms kan du fratrække på fuldt lige vilkår med moms, du har betalt til en dansk leverandør.

Vh
Lars

Tilmeldt 8. Jan 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 09:56

Der skal ikke betales moms af varer købt i andre EU lande. 

Dog skal beløbet med på momsopgørelsen / momsafregningen.

Der er en rubrik på afreningen som hedder moms af varekøb i udlandet, i det tilfælde 4.050

Dette beløb tillægger du din købsmoms (indgående moms)

Nu har du både lagt beløbet til og trukket det fra. 

Håber svaret giver mening. 

Mange hilsner

Christian

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 09:57

Du skal ganske rigtigt angive (og betale) momsen under erhvervelsesmoms men samtidigt kan du trække beløbet fra under indgående moms. Netto kommer du ikke til at betale noget. Husk når købet er fra EU skal prisen ekskl. moms angives i rubrik A.

mvh
Michael

Tilmeldt 20. Jan 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:14

@ Amino'er

Tusind tak for alle de fine svar, det var godt nok hurtigt. Så er jeg blevet det klogere på moms :-)

Mvh

Mic

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)