Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelancer, selvstændig eller ej?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jan 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er webudvikler, og jeg overvejer at blive fuldtidsfreelancer. Jeg er bare i tvivl om det kræver at være selvstændig. Der er sikkert en masse økonomiske fordele, men samtidig synes jeg, at selvom jeg læser om opstart af virksomhed osv, at det stadig er en stor jungle. Men er der nogle af jer, der kan fortælle mig om fordele og ulemper ved at være freelancer som lønmodtager eller som selvstændig?

Derudover, hvis nogle af jer andre har erfaring med at freelance inden for webudvikling, om hvordan jobmulighederne er? Jeg ved der er en masse portaler man kan finde opslag, bl.a. herinde, men kan jeg leve af at være freelancer, eller er det naivt p.t.?


Håber I kan give mig nogle gode råd. Nu ved jeg ikke om mit indlæg er forkert kategoriseret....

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er muligt at jeg har misforstået noget, men jeg tror ikke at det giver mening at snakke om at være "freelancer som lønmodtager". Hvis man er freelancer så ligger det ligesom i kortene at man også er selvstændig. Hvis man er lønmodtager er man (i hvert fald som webudvikler) dermed også ansat og omfattet af funktionærloven, med alt hvad det medfører af rettigheder, opsigelsesvarsler, m.m. Og så er man i min optik ikke freelancer.

Jeg er selv freelance softwareudvikler med eget firma, moms-registrering og alt det der hejs. Jeg har egentlig aldrig tænkt over om der var andre muligheder, så jeg afventer med spænding om der er andre der kan byde ind med alternativ information :-)