Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelancer, selvstændig eller ej?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jan 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er webudvikler, og jeg overvejer at blive fuldtidsfreelancer. Jeg er bare i tvivl om det kræver at være selvstændig. Der er sikkert en masse økonomiske fordele, men samtidig synes jeg, at selvom jeg læser om opstart af virksomhed osv, at det stadig er en stor jungle. Men er der nogle af jer, der kan fortælle mig om fordele og ulemper ved at være freelancer som lønmodtager eller som selvstændig?

Derudover, hvis nogle af jer andre har erfaring med at freelance inden for webudvikling, om hvordan jobmulighederne er? Jeg ved der er en masse portaler man kan finde opslag, bl.a. herinde, men kan jeg leve af at være freelancer, eller er det naivt p.t.?


Håber I kan give mig nogle gode råd. Nu ved jeg ikke om mit indlæg er forkert kategoriseret....

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er muligt at jeg har misforstået noget, men jeg tror ikke at det giver mening at snakke om at være "freelancer som lønmodtager". Hvis man er freelancer så ligger det ligesom i kortene at man også er selvstændig. Hvis man er lønmodtager er man (i hvert fald som webudvikler) dermed også ansat og omfattet af funktionærloven, med alt hvad det medfører af rettigheder, opsigelsesvarsler, m.m. Og så er man i min optik ikke freelancer.

Jeg er selv freelance softwareudvikler med eget firma, moms-registrering og alt det der hejs. Jeg har egentlig aldrig tænkt over om der var andre muligheder, så jeg afventer med spænding om der er andre der kan byde ind med alternativ information :-)

Om du kan leve af at være freelancer er så et helt andet spørgsmål som afhænger af en hel masse ting, herunder dine egne evner, gå-på-mod, evne til og mulighed for at sælge/markedsføre dig selv. Generelt vil jeg sige at der klart har været federe tider i branchen, men at der da er jobs at få og at aktiviteten indenfor industrien generelt er for opadgående.

Indenfor web-branchen kan det måske være lidt mere presset, da der er mange PHP/CSS/HTML/Javascript web-udviklere i verden, som kan hyres til en billig penge. Hvis man skal overleve kan det godt være man er nødt til at finde sig et lidt højere kompetence-niveau.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Det er lige gået op for mig i alt sin gru, at det du måske spørger om er hvorvidt det som selvstændig kan betale sig at lade sig beskatte efter virksomhedsordningen eller om man bare skal lade sin indtægt beskatte som almindelig lønindkomst. Er det korrekt?

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Tilmeldt 19. Jan 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 02:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Beklager det langsomme svar, og tak for din forrige besked, jeg fik stadig delvist svar på mit spørgsmål.

Men jo, jeg forstår at der er nogle fordele i forhold til at fakturere kunder, men er det ikke noget med at man op til 50.000 kr om året kan undlade opstart af ens egen virksomhed? Jeg ønsker at starte mit eget, men ikke på fuldtid til at starte med...

Hvis man har en enkeltmandsvirksomhed, skal man indberette moms hvert kvartal. Hvor svært er dette, og hvor meget tid skal man afsætte til det?

 

Tak for din tid!

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er nogle regler omkring 50.000 kr grænsen, men da jeg altid har været fuldtids-selvstændig er det ikke noget jeg har haft behov for at sætte mig ind i. Så det kan jeg desværre ikke bidrage så meget med. Forhåbentlig er der en anden flink Amino der ved mere.

Omkring moms, så skal små virksomheder med en årsomsætning under 1 million kun indberette moms halvårligt. Selve indberetningen foregår på Skat's hjemmeside, hvor man logger ind med NemID (om man så synes at det er nemt er der jo delte meninger om). Men når man er kommet ind tager det et par minutter, hvis du har tallene klar.

Du skal så køre et lille regnskab hvor du holder styr på salgsmoms (den moms du trækker fra dine kunder via fakturaerne) og evt. købsmoms (den moms du betaler for varer du køber til firmaet). Forskellen skal du så indberette og evt. indbetale. Arbejdsbyrden i dette er efter min mening ikke afskrækkende.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Tilmeldt 8. Jan 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. 

Freeelancer og selvstændig er det samme.

Forskellen ligger i om du har et CVR nummer

Har du et CVR nummer skriver du det på fakturaen og din kunde betaler. 

Har du ikke et CVR nummer skriver du dit CPR nummer på fakturaen og kunden betaler OG anmelder betalingen til Skat. 

Er din omsætning større en 50.000 skal du have et CPR nummer og anmeldes til moms og begynde at opkræve moms. 

Bruger du dit CPR nummer skal din indkomst anmeldes som B- indkomst, bruger CVR nummer skal du lave et regnskab og have den udvidede selvangivelse

Det betyder at du rykker indberetningen til Skat fra februar til juni. 

Vi har kontor i Jorcks Passage (strøget) i København og hvis du bor i nærheden er du meget velkomen til at kikke forbi og få en snak om hvad det kræver at starte op som selvstændig. Samtidg kan du få en demostration af indberetning til moms og andet. Det tager omkring en times tid og er ganske gratis for dig. 

Ring til mig og vi laver en aftale om hvornår det kan blive. 

Om du kan leve af det. 

Er du god - så ja. 

Der er 500.000 virksomheder i Danmark og de skal (burde) alle have en hjemmeside.

Så de er kunder nok, se evt. min hjemmeside cykelbogholder.dk - den trænger til fornyelse. 

De bedste hilsner 

Christian

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

CPR.nr. behøves ikke skrevet på fakturaen, men skal oplyses til køber på en eller

anden måde.

Hvis vi taler ydelser, skal køber lønoplyse dit honorar overfor SKAT.

MvH

Peter

Tilmeldt 8. Jan 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter - du har fulkommen ret.

Mange hilsner

Christian

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)