Køleskabssælgeren døde sammen med brugtvognsforhandleren, ejendomshandleren og bankmanden. Brugtvognsforhandleren og ejendomshandleren, lå i mange år på samme troværdighedsniveau. Med finanskrisen kan man måske koble et par grupper mere til, nemlig finansmanden og bankmanden i al almindelighed. Hvad er det kunderne forventer i dagens marked ? Forventer man fra de nævnte's kundegrupper, at de ansatte i banker, hårde hvidevareforretninger etc. mest ser tingene fra egen side, eller forventer kunden, at man kan modtage en rådgivning fra disse personer, der tilgodeser kundens situation og ønsker. Finanskrisen har gjort kunderne mere kritiske. Hvad forventer en kunde i dag - det være sig en kunde der skal gøre en lidt større investering i forbindelse med hårde hvidevarer, en kunde, der skal have finansiel rådgivning, eller en kunde, der ønsker at købe eller sælge en ejendom. Kunden forventer helt klart, at når man bevæger indenfor de nævnte kategorier, så tages der hensyn til kundens ønsker og situation, og ikke bankens, hårdehvidevareforretningen, mægleren eller nogen anden side. Det har vores system bare ikke fattet endnu. Der er lagt flotte budgetter, der for alt i verden skal overholdes, personerne - de ansatte, vurderes efter resultater, der skal præsteres og vurderes - men hvad med kunden, hvor er kunden henne i disse systemer ? De mange klager over de finansielle virksomheder, kan vidne om nogle misforhold, der tilsyneladende er gældende - feks. at banken rådgiver udfra sit eget bedste, i stedet for at rådgive kunden, for kundens eget ve og vel. Er det sådan man får loyale og tilfredse kunder ? - Nej tværtimod, bankerne er medvirkende til at gøre egne kunder illoyale og bankerne må hvert år ofre store summer på at ligge og bytte kunder med hinanden. Det er rigtig dårlig forretning. Men, hvordan får man som forretningsdrivende en loyal og tilfreds kunde - Det gør man ved at varetage kundens interesse fuldt ud - det er kunden der skal være i centrum, og kunden skal rådgives objektivt. En kunde elsker at få ridset nogle alternativer op, kunden kan gå hjem og overveje situationen, og kunden får den tid der skal til, at kunden føler at han har gjort den rigtige beslutning i sidste ende - og det er ikke her, at den agressive køleskabssælger har gjort sit arbejde ordentligt. Det er et spørgsmål om lederskab, det er et spørgsmål og etik - og på længere sigt er det et spørgsmål om at oparbejde sin kundegruppe, som er mere end tilfreds - Så kommer kunden tilbage, og den forretningsdrivende skal ikke være bange for, at kunden begynder at søge alternative muligheder - Det er virkeligt let at drive forretning på den måde, i dagens Danmark, for der er ikke mange der anskuer tingene fra den vinkel. Det er også et spørgsmål om interesse for sit arbejde, og ikke mindst er det op til de enkelte firmaers ledelse at sprede denne måde ud til firmaets ansatte. Jeg praktiserer selv den teori, at det aldrig kan betale sig, at presse en løsning igennem overfor en kunde - Kunden skal have oplysning, og kunden skal tage stilling selv - også selv om det måske er et nej. Kunden skal føle at have, og skal have sin fulde frihed til at kunne tage stilling, og så kan man tro det eller ej - Det giver langt de bedste resultater, at håndtere sine kunder på den måde, og selvom et nej ofte gør lidt ondt - så lad det ikke skinne igennem - tværtimod, vær lige så venlig og høflig, som du hele tiden har været - så får du vendt situationen over på kunden - For mig sker det ofte, at en kunde der har sagt nej, vender tilbage, og omgør sin beslutning, til et ja - blot fordi kunden har fået en god og ordentlig behandling. Hvis du altid behandler dine kunder respektfuldt, og de har tillid til dig/din forretning, så skal der meget til, før de begynder at surfe efter billigere løsninger, end det du måske har tilbudt dem - for vi er kommet over det punkt, at en kunde ikke vil sætte et meget godt forhold over styr, for at spare nogle få hundrede eller tusinde kroner i en situation, alt afhængigt af hvilken forbrugsvare vi selvfølgelig taler om. Hvis en kunde har fundet en cykel hos cykelhandleren, og har fået rådgivning og service, så skal der meget til, førend kunden fortrækker til feks. Bilka, for at få et billigere tilbud. I "gamle" dage var en bankkunde meget loyal overfor banken - og der skulle relativt meget til at kunden ville flytte til en anden bank - Kunden kendte personalet, bestyreren, og der vare ofte et næsten venskabeligt forhold til stede - Kunden kom tit i banken. Markedet er gået den anden vej - I dag kommer kunden ikke i banken - man ved dårligt, hvem der er ansat, og der er ikke noget fortrolighedsforhold til stede. Bankernes indbyrdes kamp er kastet over på Nettet, hvor det er blevet meget let for kunderne, at orientere sig om priser på de forskellige bankprodukter - Dette og bankernes ændrede adfærd, har gjort kunderne mere flexible, når man efterspørger specielle bankprodukter, som feks. lån, investering, pensionsopsparing mv. - og kunderne søger derhen, hvor man føler, at man kan få de bedste tilbud. Er det en situation, som er bankerne misundelsværdige ? - Nej, som almindelig forretningsdrivende, er det en dårlig situation - her må du at gøre dig attraktiv på anden måde. Du kan ikke være den billgste altid - du må lokke kunderne med din service, din expertice etc. - det tæller mere end du tror, i sidste ende. Der er flere ting, du må forstå - nemlig det forhold, at dine kunder er fuldstændigt ligeglade med din forretning - Det er din ekspertice, din service mv., som kan drive kunderne hen til netop din butik - Hvis du feks. kaster dig ud i annonceringskampagner, kampagner på Nettet, udelukkende med lave priser, gode tilbud osv., så er du gået i bankfælden - du vil nu til at konkurrere udelukkende på prisen, som er det de fleste forbrugere forstår her og nu - men du må ikke gøre dette til hovedtemaet - du må slå på din personlige ekspertice og den skal slå fuldt igennem, når kunden kommer i din forretning, og det skal være ved hvert eneste kundebesøg, som du får i din forretning. Kender du fornemmelsen, at du har været inde og handle i en forretning, og du synes at du er blevet betjent ovenud godt - Det er noget du taler om bagefter - du taler med din kone om det, du taler med dine venner, din familie osv. - Hvis du praktiserer dette, hver gang en kunde kommer i din forretning, så vil du se resultater, på kortere sigt - Så, når du driver forretning, er det altså dig - der er det væsentlige - det er din person, og det er din personlige indsats. Prøv at tilegne dig så mange som muligt at kundeekspeditionerne, og lad andre stå for baggrundsarbejdet - Desværre har mange forretningsdrivende valgt den diamentralt modsatte løsning, og den selvstændige er den der sidder bag ved, og forsøger at trække i trådene. Lad altid din forretning fremstå så ensartet som overhovedet muligt - dvs. hold på dit gode personale, og sørg for, at din positive indstilling virker nedad i dit system. Du skal opbygge tillid mellem dig og dine kunder. Jeg kalder begrebet for personlig virksomhedsattraktion, som på sigt kan spare dig for mange markedsføringskroner. Du kan se mere på min blog: http//:www.tjenpenge.info. Her kan du også rekvirere yderligere gratis materiale - feks. en gratis videoserie på letforståeligt engelsk, fra Mike Dillard, hvor han med sin Magnetic Sponsoring, redegør for flere forhold om Personlig virksomhedsattraktion. Der er tale om 7 videoer - som du absolut bør se. Hvis du herefter måtte ønske yderligere, kan der tilkøbes yderligere materiale, til en favorabel pris. Du kan også benytte det efterfølgende link, for at komme direkte til de 7 videoer: http://www.sevenfiguremastermindteam.com/mogensmisser/goto/free-video-training-series Mange af de teknikker som jeg bruger i mit MLM arbejde, kan anvendes i forbindelse med drift af alle virksomheder - så der er, og vil komme meget på min blog, som kan have din interesse, også i fremtiden.
|
Køleskabssælgeren døde sammen med brugtvognsforhandleren.
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)