Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SÆLG DIN BOLIG UDEN EJENDOMSMÆGLER

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 09-02-2007 08:56:24 Forfatter: Hans

''Gør det du er god til''  slogan fra en af mastodontbankerne,

(...)

Jeg kunne også selv have valgt at sætte mig ind i en masse teknik og have sparet 28K ,

og så måske have udfaktureret 50K mindre i den periode hvor jeg legede programmør.

bare mine 5 cent

Du har fuldstændig ret, Hans.

Men forskellen på ejendomshandel og programmering er, at der ikke er ret meget teknik at sætte sig ind i ved ejendomshandel.

Som sagt har jeg to gange brugt modellen: Find en køber, bliv enige om en pris, lad advokaten klare papirerne.

Jeg ville ikke være tryg ved at bruge en hjemmeside, hvis der ikke var nogen, som var juridisk ansvarlige for udformningen af papirerne.

Jeg køber heller ikke lægemidler, som ikke er ordineret af læger.

mvh Hans

Tilmeldt 16. Jan 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 09:40
Dato: 09-02-2007 08:25:28 Forfatter: Lasse H. Kristiansen
tip,

Kender du til det 20-årige mangelsansvar?
Kender du til andre faldgruber forbundet med salg af fast ejendom?

Man betaler ikke kun for fremvisninger og papirnusseri, når man hyrer en ejendomsmægler. De har et ansvar.

Som sælger kan man normalt tegne ejerskifteforsikring, hvorved det 20 årige sælgeransvar overgives til et forsikringsselskab. Tilstandsrapport. Denne mulighed skal selvfølgelig også være i systemet.

Systemet skal kunne oplyse de aller væsentligste faldgrupper. På samme måde, som f.eks en advokat gør. Mange advokater har en liste, de lige tager op af skuffen. Husk advokaten har normalt aldrig set den ejendom han rådgiver om.

Det er rigtigt at en ejendomsmægler har et ansvar; men det er sælger der hænger på tingene, hvis ejendomsmægleren ikke er oplyst om boligens evt fejl og mangler.

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 09:50

Dato: 09-02-2007 09:39:38 Forfatter: tip

tip,

Man betaler ikke kun for fremvisninger og papirnusseri, når man hyrer en ejendomsmægler. De har et ansvar.

Som sælger kan man normalt tegne ejerskifteforsikring, hvorved det 20 årige sælgeransvar overgives til et forsikringsselskab. Tilstandsrapport. Denne mulighed skal selvfølgelig også være i systemet.

Systemet skal kunne oplyse de aller væsentligste faldgrupper. På samme måde, som f.eks en advokat gør. Mange advokater har en liste, de lige tager op af skuffen. Husk advokaten har normalt aldrig set den ejendom han rådgiver om.

Det er rigtigt at en ejendomsmægler har et ansvar; men det er sælger der hænger på tingene, hvis ejendomsmægleren ikke er oplyst om boligens evt fejl og mangler.

Uholdbart! Ejerskifteforsikringen skal ikke tages som en erstatning for en fraskrivelse af det 20-årige mangelsansvar. Det ville være dumt. Og nej, det du kan ikke så entydigt sige, at det er sælgeren der står med problemet, hvis ejendomsmægleren ikke udfører sit arbejde ordentligt. Der er en grund til at selvstændige ejendomsmæglere statsautoriseres i Danmark (læs "Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom").

Men jeg synes nu din ide er fin uanset, om end den kræver noget finpudsning.

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 09:54

Hej Hans

Jeg tror bare at man i visse situationer, og ved visse ejendomme ikke skal undervurdere

det punkt der hedder at "finde en køber"  

I mit lokalområde er der en EDC mægler der sidder hårdt på markedet,

her har der været et par eksempler hvor folk vælger en delvis "gør-det-selv" løsning

gennem Robinhus med eksponering på boligsiden.dk og ellers tilsyneladende professionel markedsføring,

men bare ikke får solgt, herefter overtager ovennævnte EDC mægler og udbyder til samme pris

og i løbet af kort tid er ejendommene solgt ( hvad den endelige pris så blev, vides dog ikke )

Er man ikke ejer af en metervareejendom skal man ikke undervurdere arbejdet med at finde en køber

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:22
Dato: 09-02-2007 09:53:40 Forfatter: Hans

Jeg tror bare at man i visse situationer, og ved visse ejendomme ikke skal undervurdere

det punkt der hedder at ''finde en køber''

Helt enig.
Faktisk skal man ikke undervurdere opgaven.

I mit eget tilfælde fandt jeg køberen ved at hænge en seddel op i 5 lokale supermarkeder i Aalborg.

Jeg havde planlagt flere tiltag, men den rette køber meldte sig hurtigt, og vi fik lavet en handel, som var god for begge parter (jeg havde jo råd til at slå af prisen, fordi jeg sparede ejendomsmægleren). Efterfølgende er ejendommenen i området steget vildt, så jeg skulle nok bare have lejet den ud i stedet - nu må jeg så blot nyde den bitre smag af bagkløgt.

mvh Hans

Tilmeldt 16. Jan 07
Skrevet kl. 17:01
Dato: 09-02-2007 09:50:09 Forfatter: Lasse H. Kristiansen

Dato: 09-02-2007 09:39:38 Forfatter: tip

tip,

Systemet skal kunne oplyse de aller væsentligste faldgrupper. På samme måde, som f.eks en advokat gør. Mange advokater har en liste, de lige tager op af skuffen. Husk advokaten har normalt aldrig set den ejendom han rådgiver om.

Det er rigtigt at en ejendomsmægler har et ansvar; men det er sælger der hænger på tingene, hvis ejendomsmægleren ikke er oplyst om boligens evt fejl og mangler.

Uholdbart! Ejerskifteforsikringen skal ikke tages som en erstatning for en fraskrivelse af det 20-årige mangelsansvar. Det ville være dumt. Og nej, det du kan ikke så entydigt sige, at det er sælgeren der står med problemet, hvis ejendomsmægleren ikke udfører sit arbejde ordentligt. Der er en grund til at selvstændige ejendomsmæglere statsautoriseres i Danmark (læs ''Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom'').

Men jeg synes nu din ide er fin uanset, om end den kræver noget finpudsning.

Tusind tak for dit og andres gode indlæg.

Allerførst lidt om begrebet ”statsaut. ejendomsmægler”. Det findes simpelthen ikke mere. Det er ikke ulovligt, at en ejendomsmægler kalder sig statsaut. ejendomsmægler. Det har intet med at det er staten der autoriserer. Begrebet ”statsaut. ejendomsmægler” skal i dag oversættes til ”ejendomsmægler”. Dette ord er beskyttet og må kun bruges af personer, der har en bestemt uddannelse.

Jeg vil lige vende tilbage med det 20-årige mangelansvar og prøve at forklare mig lidt dybere.

Sælger har et 20-årigt mangelansvar, som han helt eller delvis kan forsikre sig imod ved at få udarbejdet en tilstandsrapport og tilbud om betaling af en del af omkostningen ved en ejerskifteforsikring. Og det kan sælger også selvom han selv har solgt sin ejendom.

Når jeg skriver helt eller delvis er det fordi der er er nogle ting sælger vil hæfte for, hvis han f.eks har afgivet en garanti for at f. eks gulvet under gulvtæppet ikke er beskadiget og det efterfølgende viser sig, at der er store skader (Der er mange andre ting som kunne listes op). Sælger kan have ”glemt” at sige noget han vidste om ejendommen og flere andre forhold.

Alle tænkelige og utænkelige forhold bør være listet op på ”Sælg selv bolig” hjemmesiden. Altså en tjekliste.

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 17:10
Tip,

Du behøver skam ikke uddybe overfor mig. Jeg er uddannet ejendomsmægler, eller mere korrekt (nu vi skal være korrekte) merkonom i ejendomshandel (ikke statsautoriseret).

Tilmeldt 16. Jan 07
Skrevet kl. 10:10
Dato: 09-02-2007 17:10:00 Forfatter: Lasse H. Kristiansen
Tip,

Du behøver skam ikke uddybe overfor mig. Jeg er uddannet ejendomsmægler, eller mere korrekt (nu vi skal være korrekte) merkonom i ejendomshandel (ikke statsautoriseret).

Det glæder mig at vi også har professionelle til at udtale sig.

Når man er registreret i Erhvervs- og selskabsstyrelsen (kan ses under www.cvr.dk og liberale erhverv) og er aktiv må man kalde sig ”ejendomsmægler”. En merkonom i ejendomshandel er først ”ejendomsmægler”, når han er godkendt efter nærmere regler i erhvervs- og selskabsstyrelsen.

Hvorfor jeg træder lidt i dette med ejendomsmægler skyldes ene og alene, at mange mennesker simpelthen ikke ved hvad en ejendomsmægler er.

Lidt historie. I gamle dage – jeg tror det var i 1990 havde vi begrebet ejendomshandler. D.v.s. en der handlede ejendomme. Vi havde også ejendomsmæglere. Ejendomshandlere var selvlærte (og mange af den rigtig gode) og ejendomsmæglere havde en spartansk uddannelse (Også mange gode)

Vores regering syntes, at der skulle lidt mere styr på dette, hvorfor ”ejendomshandlere” fik frit lejde og kom i den fine kreds af ”ejendomsmæglere”. Derfor kan du i dag støde på ejendomsmæglere, der aldrig har været en eneste time på skolebænken for at blive ejendomsmægler.

Begrebet ”statsaut. ejendomsmægler” lød lidt bedre. Vi kender også begrebet fra statsaut. revisor, statsaut vejerbod o.s.v.

Det var egentligt slet ikke dette jeg ville spørge om.

Hvad ville I sige til hvis der var opfundet en boligportal hvor man kunne sælge sin egen bolig helt uden en ejendomsmægler og spare rigtig mange penge? En boligportal hvor man kunne udskrive sin egen salgsopstilling som følger de gældende regler og love? En boligportal hvor man kan se statistikker over hvilke ejendomsmæglere der er bedst til at sælge og boligmarkedets udvikling generelt?

Må jeg venligst også høre andres kommentarer til mit spørgsmål?

Tilmeldt 16. Jan 07
Skrevet kl. 08:18

Jeg kan fortælle at vi nu er igang med at udvikle systemet, så hvis der er flere som kan komme med kommentarer eller ideer til denne debat er I meget velkomne. F.eks. Hvad ville I synes kunne være en god information/statistik at få, hvis I ville sælge/købe en ejendom. F.eks. kunne det være smart hvis man kunne se hvad kvm. priser i gennemsnit ligger på i den by/kommune I vil sælge/købe.

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)