Det glæder mig at vi også har professionelle til at udtale sig.
Når man er registreret i Erhvervs- og selskabsstyrelsen (kan ses under www.cvr.dk og liberale erhverv) og er aktiv må man kalde sig ”ejendomsmægler”. En merkonom i ejendomshandel er først ”ejendomsmægler”, når han er godkendt efter nærmere regler i erhvervs- og selskabsstyrelsen.
Hvorfor jeg træder lidt i dette med ejendomsmægler skyldes ene og alene, at mange mennesker simpelthen ikke ved hvad en ejendomsmægler er.
Lidt historie. I gamle dage – jeg tror det var i 1990 havde vi begrebet ejendomshandler. D.v.s. en der handlede ejendomme. Vi havde også ejendomsmæglere. Ejendomshandlere var selvlærte (og mange af den rigtig gode) og ejendomsmæglere havde en spartansk uddannelse (Også mange gode)
Vores regering syntes, at der skulle lidt mere styr på dette, hvorfor ”ejendomshandlere” fik frit lejde og kom i den fine kreds af ”ejendomsmæglere”. Derfor kan du i dag støde på ejendomsmæglere, der aldrig har været en eneste time på skolebænken for at blive ejendomsmægler.
Begrebet ”statsaut. ejendomsmægler” lød lidt bedre. Vi kender også begrebet fra statsaut. revisor, statsaut vejerbod o.s.v.
Det var egentligt slet ikke dette jeg ville spørge om.
Hvad ville I sige til hvis der var opfundet en boligportal hvor man kunne sælge sin egen bolig helt uden en ejendomsmægler og spare rigtig mange penge? En boligportal hvor man kunne udskrive sin egen salgsopstilling som følger de gældende regler og love? En boligportal hvor man kan se statistikker over hvilke ejendomsmæglere der er bedst til at sælge og boligmarkedets udvikling generelt?
Må jeg venligst også høre andres kommentarer til mit spørgsmål?