Sikke et sted det her! Helt perfekt for alle os med en iværksætter i maven. Selv om jeg først oprettede mig i går tror jeg allerede jeg har brugt 8-10 timer på konstant interessant læsning. Min situation:
Som nystartende drømmer man jo om den helt stor succes, men indimellem sniger der sig også en tanke op - hvad nu hvis det bliver en fiasko... Jeg har læst mange af de tråde herinde om nedlukning af APS - og at man sagten kan få alle 125.000 ud igen, men at man kan kun få de 125.000 kr hvis man lukker firmaet også selv om der måske er opbygget kapital på 400.000kr i firmaet, det synes jeg er mærkeligt... Findes der ikke en måde hvorpå man må trække sin investering ud igen (skattefrit)? Jeg mener at de 125.000 opsparede kr har "kostet mig" 300.000kr før mellem og topskat. Som alternertiv kunne vel så bare flytte overskudet fx. 200.000kr op i holdingselskabet (med 22% skat = 176.000kr) og oprette et nyt APS (2) som så overtager alle aktiviteter fra det oprindelige APS (1) og så lukke APS (1) med et overskud på 0kr og på den måde få sine dyrt optjente 125.000kr ud igen. Nu har APS (2) stadig minimum 125.000kr i kapital - men det er penge som der kun er betalt 22% i skat af og ikke 66%. Er jeg helt ude i hampen? |
Problemet med din "likviditationsmodel" er jo at ApS 1 er ejet af holdingselskabet og ved en likvidation vil provenuet (de 125.000 kr) tilfalde holdingselskabet og ikke dig personligt. Iøvrigt koster det jo også nogle knapper at likvidere et selskab/hhv. stifte et nyt.
En anden og bedre løsning er at starte op i personligt regi. Oparbejde et overskud og nogle værdier i virksomheden, opspare dem i virksomhedsordningen, og så senere stifte et selskab ved en skattefri virksomhedsomdannelse. Herved sikrer du dig også at du kan anvende et eventuelt underskud til noget i opstartsfasen. Et selskab vil kun kunne anvende et underskud hvis der senere opstår overskud.
Prisen for denne løsning er naturligvis at du vil have risikoen ved driften personligt men i mange situationer vil banker og andre alligevel kræve sikkerhed hos dig personligt for selskabets mellemværender.