Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af nyt selskab

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 7. Feb 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Sikke et sted det her! Helt perfekt for alle os med en iværksætter i maven.

Selv om jeg først oprettede mig i går tror jeg allerede jeg har brugt 8-10 timer på konstant interessant læsning.

Min situation:

• Jeg vil stifte et selskab (alene) for at importerer industrielektronik fra Østen.

• Jeg har et fuldtidsjob hvor jeg arbejder inde for samme branche som FAE/salgsingeniør - dog vil produkterne ikke være konkurrerende mod hinanden.

• Jeg har ingen konkurrenceklausul som jeg får honora/vederlag for.

• Jeg har ikke 125.000 kr kontant - men har kassekredit på 130.000 i banken.

• Jeg har kun tidligere haft enkeltmandsfirmaer og I/S - alle lukket ned.

• Jeg hælder meget til den løsning med stiftelse af APS + Holding.

Som nystartende drømmer man jo om den helt stor succes, men indimellem sniger der sig også en tanke op - hvad nu hvis det bliver en fiasko...

Jeg har læst mange af de tråde herinde om nedlukning af APS - og at man sagten kan få alle 125.000 ud igen, men at man kan kun få de 125.000 kr hvis man lukker firmaet også selv om der måske er opbygget kapital på 400.000kr i firmaet, det synes jeg er mærkeligt...

Findes der ikke en måde hvorpå man må trække sin investering ud igen (skattefrit)? Jeg mener at de 125.000 opsparede kr har "kostet mig" 300.000kr før mellem og topskat.

Som alternertiv kunne vel så bare flytte overskudet fx. 200.000kr op i holdingselskabet (med 22% skat = 176.000kr) og oprette et nyt APS (2) som så overtager alle aktiviteter fra det oprindelige APS (1) og så lukke APS (1) med et overskud på 0kr og på den måde få sine dyrt optjente 125.000kr ud igen. Nu har APS (2) stadig minimum 125.000kr i kapital - men det er penge som der kun er betalt 22% i skat af og ikke 66%.

Er jeg helt ude i hampen?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:17
Problemet med din "likviditationsmodel" er jo at ApS 1 er ejet af holdingselskabet og ved en likvidation vil provenuet (de 125.000 kr) tilfalde holdingselskabet og ikke dig personligt. Iøvrigt koster det jo også nogle knapper at likvidere et  selskab/hhv. stifte et nyt.  

En anden og bedre løsning er at starte op i personligt regi. Oparbejde et overskud og nogle værdier i virksomheden, opspare dem i virksomhedsordningen, og så senere stifte et selskab ved en skattefri virksomhedsomdannelse.  Herved sikrer du dig også at du kan anvende et eventuelt underskud til noget i opstartsfasen. Et selskab vil kun kunne anvende et underskud hvis der senere opstår overskud.  

Prisen for denne løsning er naturligvis at du vil have risikoen ved driften personligt men i mange situationer vil banker og andre alligevel kræve sikkerhed hos dig personligt for selskabets mellemværender.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 7. Feb 07
Skrevet kl. 14:12
Hej Bent

Tak for dit svar.

Grunden til at jeg helst vil stifte et ApS er for at blive taget seriøs og "virke" større og som som en mere pålidelig sammenarbejdspartner.

Det er ikke så meget på grund af sikkerheden. Den største chance for at miste penge ser jeg som hvis en leverandør (Kineser) snyder mig og løber med mine penge uden at levere varen.

"Et selskab vil kun kunne anvende et underskud hvis der senere opstår overskud"

Hvor lang tid kan man overføre et sådan underskud?

Den indskudte kapital - 125.000 kr. Må man godt trække på sin personlige kassekredit i starten? eller vil det give problemer?

På forhånd tak,

Johnny

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 21:36
Selskabets underskud kan fremføres uden nogen tidsbegrænsning men er selskabet tomt den dag du måtte sælge det til anden side fortabes underskuddet.

Hvis du med personlig kassekredit mener at du trækker på den i personligt regi er det ok men selskabets indskudskapital/egenkapital skal som minimum være 125.000 kr. hele tiden. Men den behøver ikke at stå i kontanter/som bankbeholdning. Dvs. du kan sagtens investere indskuddet i aktiver.   

Tilmeldt 7. Feb 07
Skrevet kl. 11:01
Tak for svarene.

En skam at det skal være så omkostningsfuldt at åbne det første ApS.

Findes der nogen muligheder for at man ikke skal bruge dyrtbeskattede lønkroner til at starte ApS´et op med?

Jeg ved at der er denne her etableringsordning - men den giver ikke rigtig mulighed for at lave en "her og nu" løsning. (Man må max hensætte 100.000kr om året og man skal mindst have 105.000 stående på kontoen før end man må bruge af dem)

Er der nogen som kender til andre muligheder?

Tak,

Johnny

Tilmeldt 3. Nov 06
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 11:17
Du kunne også bare starte et selskab i udlandet, det er meget billigere, lidt mere besværligt at administrere, men risikodækningen er den samme om ikke bedre.

Ekempel: England og Cypern er bare 2 muligheder.

Pris under 25k for oprettelse, ingen selskabskapital krav. En bare nogenlunde dansk revisor kan også hjælpe med skatte og andet rådgivningen omkring det.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:30
Dato: 09-02-2007 11:17:14 Forfatter: trinitron
Du kunne også bare starte et selskab i udlandet, det er meget billigere, lidt mere besværligt at administrere, men risikodækningen er den samme om ikke bedre.

Ekempel: England og Cypern er bare 2 muligheder.

Pris under 25k for oprettelse, ingen selskabskapital krav. En bare nogenlunde dansk revisor kan også hjælpe med skatte og andet rådgivningen omkring det.

Du kunne også lade være ! Jeg gad da godt at se de danske kunder som uden videre vil handle med et selskab som er registreret på Cypern o.l. Jeg gad da også godt se den danske revisor som vil påtage sig at lave årsregnskab for et selskab på Cypern. At det er "lidt besværligere" at administrere er en underdrivelse af format kan man vist roligt sige.

Iøvrigt er etableringskontoordningen ikke så dårlig igen når vi taler aktier/anparter. Du får godt nok kun fradraget som ligningsmæssigt fradrag men du kan få det uden indskud, hvis du blot stifter selskabet inden 30/6 i det efterfølgende år. Samtidig er det alene 60% af "indskuddet" der efterbeskattes og efterbeskatningen sker over 10 år.

Herudover er der den mulighed jeg nævner hvor man første år kører som personlig virksomhed og der opbygger den kapital som skal bruges til at stifte selskabet med, mod at svare 28% virksomhedsskat.

Men glem alt om kulørte selskabsstiftelser på Cypern, Cayman Island m.v.   

Tilmeldt 3. Nov 06
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 12:10
hmm, jeg kan godt se at der er nogle adminstrative besværligheder i det, men jeg mener ikke at det er så slemt igen. Både BDO, KPMG og Deloitte tager den slags selskaber såfremt der er en revisor i det land som selskabet er stiftet i de har tillid til. Med hensyn til samhandel, tja, så er der et vel af store og små "danske" selskaber der er på hænder som Luxembourg, Cypern, England, Schweiz osv osv. så jeg tror ikke det gør den store forskel.

Anyway, var bare et forslag og jeg kan godt se din pointe og det er forståeligt at du reagerer sådan. For en nyopstartet iværksætter er det nok ikke den bedste løsning og et eventyr man skal begive sig ud i.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:15
Det glæder mig at du har så nuanceret et syn på det. Det er rigtigt at de nævnte firmaer laver rådgivning m.v. for selskaber der har datterselskaber i udlandet, herunder på Cypern. Det gjorde jeg også dengang jeg arbejdede for disse firmaer (de 2 ud af de 3) og gør det også i dag, men den danske revisor laver jo ikke regnskab for det udenlandske selskab. Det kræver som du selv siger en revisor i det pågældende land, og så er det taxameteret begynder at tælle hurtigt.  

Tilmeldt 7. Feb 07
Skrevet kl. 12:40
Tak for begge svar.

Jeg har selv haft overvejet "Limit-selskab", men efter at have læst en masse herinde så er jeg gået lidt væk fra den ide igen.

Spm til Bent.

Jeg har fundet følgende på skat:

"Du trækker indskuddet fra ved at skrive beløbet på selvangivelsen.
Indskud, som du vil trække fra på selvangivelsen for 2006, skal du have indbetalt på kontoen i perioden fra 16. maj 2006 til 15. maj 2007. Fradrag for et givet indkomstår får du altså for indskud, der foretages i perioden fra 16. maj i indkomståret til 15. maj næste år.
Du kan godt trække indskuddet fra i din skat for 2006 uden først at sætte penge ind på kontoen. Det kræver, at du starter virksomhed i perioden 1. januar - 15. maj 2007 og opfylder betingelserne for at hæve på kontoen."

Jeg er lidt forvirret angående datoerne 30/6 og den 15/5 - jeg troede det var det samme...

Jeg er virkelig ked af at sige det, men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår det når du skriver: "Iøvrigt er etableringskontoordningen ikke så dårlig igen når vi taler aktier/anparter. Du får godt nok kun fradraget som ligningsmæssigt fradrag men du kan få det uden indskud, hvis du blot stifter selskabet inden 30/6 i det efterfølgende år. Samtidig er det alene 60% af "indskuddet" der efterbeskattes og efterbeskatningen sker over 10 år."

Betyder dette at jeg godt kan benytte mig af etableringskontoordningen selv om jeg endnu ikke har indbetalt på den og ønsker at stifte et ApS ganske snart?

Jeg ved godt at jeg er besværlig - men vil det være muligt for dig at stille det op med et par simple beløb? (udgangspunkt i at jeg tjener 300.000/årligt)

Jeg er med på som du siger "start med personlig virksomhed" - men det dur ikke - desværre. Jeg er nødt til at fremstå som et APS med de firmaer jeg skal handle med.

Tak,

Johnny

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)