Jeg mener ikke at det fungere helt sådan.. Mener at det har noget med opdelingen af lejligheden at gøre. Altså hvor stor en del(m2) af din lejlighed der bruges til erhverv..
Du kan også kun gøre det hvis du ikke benytter det pågældende rum til andet end erhverv. Der er ekstremt mange der har spurgt om det samme herinde, og konklusionen er stort set altid at de må opgive det, da man som regel ikke har mulighed for at afse et helt rum KUN til erhverv og at SKAT netop er meget strikse med denne regel. Desværre.
Ja, i teorien skulle det kunne lade sig gøre men i praksis må man sige at det er noget sværere. Så vidt jeg har oplevet det, også ved gennemlæsning af diverse afgørelser, er det i praksis kun rum hvor det absolut og udelukkende kan bruges til erhvervsmæssig brug. Hvis blot der er lidt, som kunne bruges privat (det kan et kontor jo) vil man ikke få fradrag. Reglerner er, som det er blevet nævnt her i tråden, ekstremt skarpe og utvetydige idet mange (mis)brugte muligheden før.
Jeg kan kun bekræfte de øvrige. Særligt når vi taler om en lejlighed og måske en mindre lejlighed er det vanskeligt at godtgøre at de pågældende rum kun bruges erhvervsmæssigt. Dernæst er det spørgsmålet om firmaets omfang og kontinuitet og når du siger du også går i skole... Iøvrigt betaler du næppe moms på lejen.
Hvis man nu har et hus og gerne vil bruge kælderetagen til kontor, lager & attelier, kan man så ikke leje underetagen ud til eget firma?? Så skal man godt nok betale skat af lejeindtægten men det er jo også kun fair.
Eller er der også for mange praktiske hinringer ved det??
For at du skal kunne får fradrag for kælderen, skal det kunne sandsynliggøres (om ikke bevises) at det kun vil blive brugt erhvervsmæssigt og at det ikke kan bruges privat.
Jeg antager at du driver et personligt ejet firma (enkeltmands eller I/S) og derfor er din private og virksomhedens økonomi uløseligt bundet sammen. Det betyder at det ikke vil være aktuelt at leje kælderen ud til virksomheden. I praksis vil der ske det, at du får fradrag for en procentdel af husets udgifter (vand, varme, leje osv.) som svarer til den til erhvervsmæssige formål anvendte del af kælderen. Dette kræver dog at SKAT godtager at det er til erhvervsmæssigt brug alene.