Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Design "beskyttelse" - misbrug? Hvad kan jeg gøre?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Nov 05
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Godaften

Første vil jeg starte med at sige jeg er ny på siden og jeg håber så også jeg har lagt denne tråd i det rigtige forum. Jeg også håber på at bruge en del tid herinde og lære af dem, som vil lære mig noget. :)

Derefter kommer så spørgsmålet.

Jeg går på Esbjerg Handelsgymnasium, og har som første års elev sidste år, været med i Young Enterprise med en internetservice. I år havde jeg så ingenting til deadline – desværre. Men på min ferie i bjergene kom jeg på en idé, som jeg virkelig har søgt mange sider igennem for at se om var. Jeg har så ingen fået, og har været ved min koodinator / lærer inden for afsætning. Han mindes ikke at have set det før.

Jeg ved ikke hvor ”fjollet” det lyder, men jeg har lavet et design på et ur, og en ny form for ”ur-visning” – har i hvert fald ikke set det.

Jeg var så inde i min lokale inspiration fordi jeg i en rundspørge har spurgt for de regnede med de kunne købe det ur (Uden naturligvis at fortælle folk det ikke var endnu (fik de at vide bagefter) :) ) – Og deres gæt var inspiration. – Men jeg tog derind, og hun bad mig sende en prototype efter jul til Glostrup, hvor deres hovedkontor skulle være. Det eller nogle tegninger.

Mit spørgsmål er så direkte – Hvad skal jeg gøre?

Skal jeg bare uden videre lave mit produkt og sende? For hvad nu hvis de finder idéen brugbar, og går til en som kan lave det UDEN om mig – Så de får kredit for den, og jeg bare står tilbage med ingenting. Jeg tror virkelig min idé kan bruges, og er utrolig bange for ”tyveri”.

Jeg har tjekket på hvad det ville koste at beskytte, og 2.500 kr. Er mange penge som studende.

Hvad kan jeg gøre?

Hilsen

Patrick K Petersen

Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Du kan gøre det at du får dem til at underskrive en kontrakt omkring hemmeligholdelse af projektet, og at det er din idé.. I den kontrakt kan du skrive at du skal have erstatning hvis oplysninger slipper ud - og du har deres underskrift, så du kan bruge det i retten.. Jeg ville mene det ville være nok at have en kontrakt med dem omkring samarbejdet.

Mvh Jesper
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :
  Du skal passe meget på Patrick, da du står midt i en gråzone.
 
Skrækscenariet:
Hvis du nu sender dit design til den omtalte virksomhed og du hører derefter intet fra dem.
Et halvt år senere dukker dit produkt op på hylderne - med virksomhedens navn.
 
Hvad kan man så gøre? Du er beskyttet af ophavsretsloven, såfremt du kan bevise at det er dig, som har designet uret. Problemet er blot netop at bevise dette. Det er også dig som skal lægge sag an mod virksomheden - for dine egne penge vel og mærke. Når man er så "grøn" inden for området, så vil jeg vove at påstå at man derved også er et let offer. Virksomheden har en del flere snore de kan trække i, og de kan blive ved med at trække indtil du bliver træt eller ikke har flere penge. - Det kan godt være at andre herinde har en anden holdning til dette, men det er ihvertfald min .
 
Det du bør, igen set med mine øjne, er at få designbeskyttet dit ur ved at tage patent på det. Ophavsretten beskytter dig nemlig kun imod at nogen laver et ur magen til dit. Men den beskytter ikke imod at nogen laver et ur baseret på de samme principper som bruges i dit. En designbeskyttelse vil beskytte både designet og princippet bag det. Hvis du har en designbeskyttelse på dit ur, så må ingen hverken lave en kopi af det eller bruge princippet bag.
 
Du skal så også være opmærksom på nogle forskellige ting omkring designbeskyttelsen:
- Hvis du tager den normale i Danmark, så beskytter den kun i Danmark. Men du kan også tage en der dækker EU - den er dog en hel del dyrere.
- Hvis du vil tage designbeskyttelse på uret, så må du ikke offentliggøre produktet inden. Det er super vigtigt. Hvis dit produkt først har set dagens lys, så har du indirekte foræret ideén til alle dine konkurrenter, da du ikke kan designbeskytte et produkt som er blevet offentliggjort.
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk      jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 6. Nov 05
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan gøre det at du får dem til at underskrive en kontrakt omkring hemmeligholdelse af projektet, og at det er din idé.. I den kontrakt kan du skrive at du skal have erstatning hvis oplysninger slipper ud - og du har deres underskrift, så du kan bruge det i retten.. Jeg ville mene det ville være nok at have en kontrakt med dem omkring samarbejdet.

 
Da jeg jo som før sagt, er temmelig "grøn" - Er der nogle steder hvor jeg kan få hjælpen udfærdige en sådan kontrakt?
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv evt at kigge her http://www.startguiden.dk/beskyt_viden/0/9/0

 
Det er nok ikke den mest sikre og optimale kontrakt, men det kan give dig et overblik over hvilke ting der kunne være med, og evt omskrives til dit brug.
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Patrick

 
Lige en korrektur til Jespers indlæg, det er ikke et patent man tager på en designbeskyttelse, men en såkaldet "Mønsterbeskyttelse" Den dækker ganske godt men koster også 2-3.000 kr.
 
Et patent der inkludere lande dvs via en PCT patentansøgning koster nemt 200.000 kr.
 
En hemmeligholdelsesaftale eller også kaldet en "NON‑DISCLOSURE AGREEMENT" giver kun moralsk beskyttelse, den er næsten umulig at håndhæve hvis man ikke har den fornødne økonomiske magt til at gennemfører en retssag efterfølgende - medmindre du kombinerer den med følgende:
 
Du beder om et møde med den omtalte virksomhed.
 
Når du har en mødeaftale i hus, tager du dine skitser samt en fyldig beskrivelse af hvad der er dækket ind af din opfindelse. Den må hellere fylde 10 sider end 5!
 
Herefter tager du ud til Patent og Varemærkestyrelsen i Taastrup og indgiver en patentansøgning. Du behøver ikke at betale med det samme og du får en prioritetsdato, der dækker alle forsøg på at kopierer din ide i et år. Du kan reelt set vente med at betale på din patentansøgning til der er gået 11 mdr og 29 dage - det er ikke velset, men der er mange der bruger denne model for en patentansøgning. Du kan også helt undlade at betale, hvis du ikke har råd til den tid, så bortfalder blot din sikkerhed - men kan du ikke skaffe penge til beskyttelsen, så skal der vægtige grunde til at fortsætte.
 
På mødet fremlægger du en skitse der dækker ca 2/3 af et A4 ark. Skitsen skal være dækket af et sort papir, og nedenfor på den sidste trediedel af skitsearket anfører du et par linier med følgende indhold:
 
"Nærværende skitse er blevet præsenteret for "virksomhedens navn" "dato" "underskift" for dem der har set den.
 
Det kan bevise hvornår de har set den. Såfremt virksomheden fortæller dig at det er noget de allerede har gang i, så kan du jo fortælle dem, at du har en patentansøgning - deres ansigtsudtryk vil måske fortælle dig meget, men de kan også have ret og selv have en design eller patentansøgning igang.
 
Du kan evt besøge vores hjemmesidewww.plbrake.dk og læse lidt om hvor kompliceret det kan være engang imellem.
 
 
 
 
Med venlig hilsen
 
Lars C 
 
 
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)