Jeg har brug for et godt råd. Jeg lukkede i november måned 2009 ned for min webshop, da jeg blev sygemeldt med stress. I marts måned 2009 udloddede jeg et gavekort som gevinst i en konkurrence. Vinderen benyttede ca. halvdelen af beløbet kort efter.
Hun har lige henvendt sig vedr. restbeløbet. På hjemmesiden står der tydeligt at butikken er lukket. Gavekortet er udstedt med en gyldighed på 3 år.
Hvordan skal jeg forholde mig? Kan hun gøre krav om at få indløst gavekortets restbeløb eller kan man med loven på sin side give besked om at gavekortets restværdi er tabt, da butikken er lukket?
Hvis alt omkring firmaet er lukket ned officielt(skat, E&S osv), så er der jo intet at komme efter.
Men er dit CVR stadig åbent og ikke afsluttet, vil jeg mene at kunden sagtes kan gøre krav om at få de resterende penge udbetalt, da dit firma jo så stadig er aktivt.
Og er det et enkeltmandsfirma vil jeg tro du personligt hæftes for det.
Butikken har kørt under min mands CVR nr. på hans Holdings selskab. Så firmaet er stadig aktivt, dog med andre aktiviteter.
Størstedelen af varelageret er afsat under ophørsudsalg, mens resten muligvis indgår i en samlet handel, hvor webshoppen skal sælges. Skal mødes med interesseret køber snarest.
Hvad kan jeg tilbyde hende, for at redde situationen bedst muligt? Jeg har nogle tørklæder tilbage fra butikken, som dog primært solgte tøj. Der er en smule tøj tilbage. Kan jeg vælge noget ud, i hendes størrelse selvfølgelig, og tilbyde hende det og egentlig sige: Det er det du kan få eller intet?
Som reglerne er kan hun KUN kræve cool cash, hvis dit selskab er lukket helt ned eller virksomheden har skiftet sortiment til en anden branche end det oprindelige.
Det bedste du kan gøre er at tilbyde hende nogle af de varer som du har tilbage fra din webshop.
Din kunde kan som udgangspunkt ikke forlange at få pengene retur
for et gavekort, hvis det der er tilbage ikke har noget, som hun
kan lide.
Som et PS - kan man jo netop sige at som gavekortsmodtager er det klogt at bruge et gavekort hurtigst muligt for ikke at risikere at sætte sig selv i en tilsvarende situation....
Mange tak for jeres hurtige svar. Jeg vil gerne løse situationen bedst muligt og er selvfølgelig ikke interesseret i på nogen måde at snyde hende for hvad hun har ret til.
Men inden jeg gav mig til at tilbyde kunden noget indenfor de muligheder jeg har at gøre med, ville jeg gerne vide hvad hun egentlig havde ret til. Og det har I hjulpet mig med at få på plads. Tusind tak skal I have. Jeg vil nu lidt klogere tage kontakt til hende og prøve at blive enige med hende om en rimelig løsning.