Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt SE-nummer eller binavn?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har læst rigtig mange gode indlæg her på amino - og mange berører det emne, jeg gerne vil have præciseret nærmere. Håber i kan hjælpe mig.

Min mand og jeg ejer i fællesskab et aps, hvis hovedbranche er tømrer- og snedkervirksomhed.

Jeg er p.t ansat som bogholder i et andet firma. Nu overvejer at blive selvstændig med bogholderivirksomheden.

Skal jeg oprette et binavn under aps'et til bogholderivirksomheden - eller bør jeg oprette et separat SE-nummer under aps'et, da det jo er en helt anden branche?

Hvis jeg opretter et nyt SE-nummer, skal jeg så stadig skrive aps'ets navn på fakturaerne (som jo er et krav ved binavne).

Med venlig hilsen

Pedersen og Jensen

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 22:14

Hej,

Min umiddelbare anbefaling vil være, at du opretter din egen enkeltmandsvirksomhed, og dermed opretter eget CVR-nr. mv.

Hvis du ikke ønsker dette, men ønsker at drive den som et virksomheds-ben i Aps'et, er det et krav at formålet i Aps' vedtægter og selvfølgelig momskode m.v. dækker din bogholderivirksomhed. I kan godt oprette et binavn til selskabet, I hvilket navn din bogholderivirksomhed drives.

Mange hilsner

Pernille Ørskov, advokat

Lund Elmer Sandager

www.lundelmersandager.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:06

Det kan momsmæssigt godt blive lidt en blandet oplevelse, hvis du opretter et nyt CVR-nummer (på dig selv) eller momsmæssigt delregistrerer jeres eksisterende selskab, så du får et ekstra momsnummer (et administrativt SE-nummer) under jeres eksisterende selskab.

I så fald bliver de to virksomheder momsmæssigt "selvstændige", hvilket kan give noget intern fakturering (som skal momses) og nogle fordelingsproblematikker, hvis der købes ind til en "fælles" pulje.

Det vil sige - at hvis du vil drive virksomhed i selskabet bør du vælge løsningen med binavn og arbejde under det eksisterende CVR-nummer. Så slipper du for den ekstra administration.

Der er ingen forskel på de krav Pernille nævner - om du vælger den ene løsning (delregistrering) eller den anden løsning (bare et binavn).

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)