Hejsa
Jeg har købt nogle brugte bærbare som jeg vil give videre til min gamle skole som godt kunne bruge dem. Jeg har lovet ham jeg har købt dem af at rense dem helt så gamle filer med mere ikke kan findes på dem igen da han har købt dem af et firma der benyttede dem tidligere.
Er der nogen der har nogle gode tips til hvordan jeg kan rense harddisken totalt uden at slette styresystemet eller nogen der eventuelt kan anbefale et program til det?
|
NIL:Hejsa
Jeg har købt nogle brugte bærbare som jeg vil give videre til min gamle skole som godt kunne bruge dem. Jeg har lovet ham jeg har købt dem af at rense dem helt så gamle filer med mere ikke kan findes på dem igen da han har købt dem af et firma der benyttede dem tidligere.
Er der nogen der har nogle gode tips til hvordan jeg kan rense harddisken totalt uden at slette styresystemet eller nogen der eventuelt kan anbefale et program til det?
Den mest sikre måde er at wipe hele systemet med f.eks OnTrack Eraser fra IBAS.
Hvis du manuelt vil finde og "makulere" dokumenter kan du bruge Shred-funktionen i nCleaner
Som sagt så er du nødt til at finde filerne manuelt dvs :
Start med at lave en ny admin konto og log ind på denne.
Afinstaller alt software - med mindre du har fået licensbeviser med.
Slet alle brugere og shred disses foldere.
shred indlysende datafoldere.
Herefter kigges hardisken igennem for "løse" filer (dvs. doc, docx, xls, xlsx. ppt osv osv.)
- men du kan aldrig være sikker på at der ikke ligger et eller andet et eller andet sted - f.eks i diverse cache-foldere, autosave filer osv. - eller et eller andet fil-format du ikke har fået med i søgningen - f.eks. hele databaser osv.
Så hvis du skal være sikker på at alt er væk - så er der kun een vej : Slet hele disken med et ordentligt værktøj og geninstaller operativsystemet. Så kommer du også ud over evt. licensproblemer med diverse softwarepakker.
Det kan være at du har fået recovery-cd'erne med (eller har mulighed for at få fat i dem), så du kan installere dem - så maskinerne ser ud som da de blev leveret fra nye. - men husk at cleane disken først.
mvh
Jan