|
|
Kritisk brug for hjælp, vedrørene bank og bolig
|
Hej Thomas.. Sjovt du siger det. Faktisk den eneste bank jeg ikke har henvendt mig hos endnu :) |
|
Der er et eller andet her der ikke hænger sammen. Du køber bilen i januar 2007. Noget enhver bankrådgiver med respekt for sig selv og sine kunder burde have frarådet dig, sådan som du fremlægger din økonomiske situation. Den var vel også kendt i januar da du købte bilen. Du skriver samtidig at du kom ud af lejligheden med et tab. Det er vel ikke sådan at din øvrige gæld vedrørte lejligheden. Der er vel tale om gæld oparbejdet på anden vis. Jeg er helt enig med Anders og Hans. For mig at se er det indlysende at du bør sælge bilen, erkende at det ikke er banken der har påført dig gælden og så iøvrigt pukle på for at få gælden høvlet af. Den gamle bank vil formentlig ikke have dig tilbage. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
|
Have frarådet mig pga.? Mit budget hænger udmærket sammen, selv med bilen figurerene på det. Og min økonomiske situation er som sagt udmærket. Det er først da jeg får min nuværende rådgiver for en uge siden at han kommer og prøver på at vælte det hele. Nej min anden gæld vedrørte ikke lejligheden som sådan. Udover at de lagde den ind som gæld til boligen da jeg skiftede bank. De omlagde mit forbrugslån samt et billån til et boliglån, samt en boligkredit. På den måde hænger det pludselig sammen med min bolig. De penge de frigav ved at lægge de to lån om til andre, er blevet brugt til afdrag på bilen. Og det var lovet at jeg kunne bibeholde lånene når jeg købte en ny bolig. Det løfte er de så løbet fra og derfor er min sitation som den er nu. Boligkredit/lån har hele tiden oversteget min boligs værdi, hvilket min rådgiver udmærket var klar over. Iøvrigt kan jeg ikke se hvordan det skal afhjælpe min situation at jeg ikke kan komme til og fra arbejde, samt det påtvinger mig endnu 60.000,- kr i gæld. Det kan jeg virkelig ikke se. Jeg har på intet tidspunkt sagt at det er bankens skyld jeg har gæld. MEN det er pga. deres rådgivning, eller mangel på samme, at jeg pludselig står i den her situation som jeg står i nu. Jeg spurgte indtil flere gange op til salget af min lejlighed hvilket prisleje jeg kunne kigge efter en ny bolig. Men hver gang var svaret, "At det måtte vi lige se på når lejligheden var solgt" Hvis min situation på dette tidspunkt var så umuligt kunne de allerede på det tidspunkt have sagt at jeg ikke skulle sælge min bolig. Mit budget hænger iøvrigt ganske fint sammen selv med bilen og 4800,- pr. mdr. til bolig, såfremt banken vil lade mig udnytte max løbetid på et forbrugslån (8 år) |
|
>Og min økonomiske situation er som sagt udmærket |
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
|
Hej Schmidt Det lyder som om at, du nu har fundet en lejebolig til 2800,- og har måtte opgive køb af hus. Er det rigtigt? Hvad er problemet herfra med banken, er det afdragsstørrelsen? Prøv lige at opridse hvad problemerne er for den kommende tid. Jeg har tabt "tråden" i tråden ![]() |
|
Scmidt. Istedet for at fokusere på en løsning kaster du din vrede over på banken fordi du mener de skulle have hjulpet dig. Jeg tvivler på at banken har gjort dette bevist, at købe en bil i januar med den gæld du havde var undskyld jeg siger det fuldstændigt blankt. Det er det værste du kunne gøre i din situation. Dit budget hænger desuden heller ikke sammen Post Årlig udgift Gns. pr. mdr. Su lån 4800 400 Mobil 6000 500 Internet 2400 200 Fagforening 6000 500 Billån 33600 2800 Bilforsikring 10000 833 Grøn ejerafgift 2800 233 Div. forsikring. 1000 83 Tv Licens 2100 175 Så har jeg for sjov prøvet at indlægge det jeg kan sidde i boligen for pr. måned i mit budget. Husleje 33600 &nb
|
|
Hej Schmidt, Kedelig situation du er havnet i, ingen tvivl om det. Umiddelbart som jeg læser det, har du ikke lånt penge til bilen i banken, er det korrekt? Hvis det er det, så har banken jo ikke sikkerhed/pant i den. Kan de evt. få det? Det ville jo nok betyde en hel del for dem. Banken er iøvrigt nok ret ligeglade med om du kan betale dine billånsafdrag til andre, hvis ikke de penge er lånt ved dem. Det skal iøvrigt være en ret dyr og speciel bil hvis du mister 60.000 kr. på en måned på den, som du skriver er konsekvensen hvis du sælger den nu. Hvis nu vi et øjeblik ser bort fra at bankrådgivere oftest er bankens rådgiver, og ikke kundens rådgiver, har du så spurgt banken om hvordan de ser en løsning på problemerne? Jeg mener, det er jo nemt for banken at stemme dine forslag ned, men de må vel også komme ind i kampen og komme med et forslag! De er jo midst ligeså interesserede i at finde en løsning som du er, formoder jeg. Som udgangspunkt synes jeg ikke at 6.000 kr. i afvikling om måneden på lånet er uhørt højt. Du skriver noget som er lidt selvmodsigende. Du skriver på den ene side at salg af bilen kun vil skabe mere gæld, og dermed forværre situationen. På den anden side vil du gerne låne til en ny bolig, og dermed sætte dig selv i større gæld. Den situation du står i kræver noget offervilje fra begge parter. Du bliver nødt til at leve under den standard du ønsker en periode for at få nedbragt gælden, og banken må acceptere at det er bedre at få pengene hjem over en lidt længere periode, end slet ingen få. Jeg kunne fristes til at være lidt provokerende og spørge: Hvorfor skal banken være mere fleksibel end du vil være? mvh Carsten |
|
At sælge bilen med et tab på 60.000 vil helre ikke skabe mere gæld. Vi taler jo privatøkonomi og ikke erhvervsøkonomi, hvor det godt kunne være en dårlig beslutning. Hvis bilen kan sælges for 200.000 men har gæld for 260.000 vil man jo afskaffe gæld for 200.000 og ikke få 60.000 mere i gæld. |
|
|
Bliv gratis medlem