|
|
Selvfølgelig.
Endnu engang tak til jer begge for jeres synspunkter / vejledning.
Debat
|
|
|
Selvfølgelig. Endnu engang tak til jer begge for jeres synspunkter / vejledning. |
Anytime. |
|
Hej, du kan evt bare skrive årstotalerne på en række: Billån 40000 |
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
|
Hej Schmidt. Du er havnet i en rigtig træls situation, men du skal nu nok komme ud af den. Når du nu lægger situationen frem i et offentligt forum, vil jeg prøve at se på den ud fra, hvad vi andre kan lære af den. Anders og Dimitri har efter min mening bragt dig i den rigtige retning, selvom jeg nu ikke mener, du har presseegnet historie. Den naturlige reaktion på historien er (som du jo også selv bemærker) "Jamen knægten har da bare levet over evne - han må tage sig sammen og leve på en sten, til han har betalt sin gæld." Ud over, at du har brugt flere penge, end du havde, har du begået en væstetlig fejltagelse: Du har misforstået ordet bankrådgiver. Du troede - for mig at se - at det betød bankRÅDGIVER, mens det i virkeligheden betyder BANKrådgiver. Bankrådgiveren har ikke primært til opgave at skaffe dig den bedste løsning. Han er en sælger, som har til opgave at skaffe BANKEN den bedste løsning. Da du havde fast ejendom, havde banken også en vis sikekrhed for sine penge, og banken kunne koncentrere sig om, hvordan de skaffede sig det bedste udbytte af at låne ud til dig. Nu, hvor du kun har gæld, har de ingen sikkerhed. Derfor er bankens interesse skiftet. De har nu behov for at få pengene kradset ind så hurtigt som muligt. Det er grunden til den høje afdragsordning. Din opgave bliver derfor at overbevise banken - eller en konkurrerende bank - om at de har større sikkerhed for at få deres penge igen ved at følge den ordning, som du selv kan fremlægge. Derfor er det vigtigt, at den ordning, du kommer frem med er realistisk. Nu kender jeg jo ikke din familiemæssige situation, men hvis du kun har ansvar for dig selv (og det lyder det til på de tal, du nævner), har du mulighed for at bo meget billigt i et stykke tid. Hvis du tager dobbeltjob og sparer og spinker, skulle en gæld på 300 kilo nemt kunne fjernes på et par år. Men det går naturligvis ud over bekvemmeligheder som byture, ferier osv. Held og lykke med din næste tur i banken. mvh Hans |
|
Først vil jeg lige prøve at fremlægger det budget jeg har lagt Post Årlig udgift Gns. pr. mdr. Su lån 4800 400 Mobil 6000 500 Internet 2400 200 Fagforening 6000 500 Billån 33600 2800 Bilforsikring 10000 833 Grøn ejerafgift 2800 233 Div. forsikring. 1000 83 Tv Licens 2100 175 Så har jeg for sjov prøvet at indlægge det jeg kan sidde i boligen for pr. måned i mit budget. Husleje 33600 2800 Forbrug 24000 &nbs
|
|
Jeg er sikker på, at du nemt kan finde en lejebolig i dit lokalområde til den pris, du har afsat til bolig. Glem alt om at få lov til at købe hus lige nu. Du har brug for at optjene troværdighed i din bank. Det gør du ved at præsentere dem for en afdragsplan, der bl.a. inkluderer, at du bruger hele din lønstigning til at øge dine afdrag. Du mangler driftsomkostnigner på din bil i budgettet. Til gengæld kan du udskyde afdragene på dit SU-lån. Det er intet problem (tager måske 10 min. på nettet) og renten er væsentligt lavere end renten i banken. Jeg føler mig overbevist om, at du med dette budget og et udkast til en realistisk afdragsordning kan blive "gode venner" med din bank igen. Ring til din gamle bankrådgiver og klag din nød over den nye. Måske er han interesseret i at få dig til at skifte afdeling. Måske scorer han tre point i sin lille grønne bog ved det. Held og lykke mvh Hans |
|
... og nu hvor du har lagt så følsomme oplysninger ud i det offentlige rum, vil jeg foreslå dig at oprette en ny amion-bruger, før du pludselig kommer til at afsløre, hvem du er. Jeg tjekkede lige dine tidligere indlæg, og du har holdt dig pænt anonym indtil nu. Sørg for at blive ved med det under dette brugernavn. mvh Hans |
|
Hej Hans tak for dit svar. Du har helt ret i det med rådgiver. Det er under alle omstændigheder sidste gang jeg stoler på sådan en. Jeg vil som sådan ikke sige jeg har levet over evne. Det meste af gælden stammer fra biler, indskud til lejebolig osv. Jeg har prøvet at forklare banken de vil få sikkerhed for deres penge, ved at lade mig købe huset. Udbetalingen kan jeg sagtens klare, og oveni alt dette er det billigere for mig både fradragsmæssigt, husleje osv at benytte mig af denne mulighed. Problemet med boligen er også at jeg har en hund, den vil jeg ikke af med. Det lyder måske ikke skide fornuftigt, men jeg vil ikke skille mig af med et levende væsen pga. penge. Dette er også en af årsagerne til at et dobbeltjob ikke kan lade sig gøre, oveni at min nuværende kontrakt med jobbet forbyder mig det da jeg i forvejen har lange arbejdsdage. Jeg har sagt til min bankrådgiver at jeg vil gå så langt ned som et rådighedsbeløb på 3000,- pr. måned dvs. 4000,- til gælden pt. Men han er slet ikke til at have med at gøre. Jeg har overvejet at få fat i en advokat (hvilket blot giver mig ekstra omkostninger) og så gå via rettens vej, da jeg stadig mener at dette her lugter lidt af en fælde. Igår fortalt min bankrådgiver mig at selvom jeg havde beholdt lejligheden ville jeg være gået fra den i løbet af 2 år. Hvilket jeg ikke får til at passe da min økonomi har været mere end fin indtil jeg skiftede til min nuværende bank. Byture osv er slet ikke med i billedet. Fester sjældent da jeg jo som tidligere nævnt arbejder en hel del :) Desuden er jeg ikke det store feriemennesker så mine feriepenge går som regel også til at betale gæld ned. |