Nu har jeg snart været arbejdsløs i 1 år, og jeg har det ikke særlig godt med det..
Jeg søger og søger og søger, men det gir bare ikke bid..
Jeg har ingen uddanelse, og har ikke lyst til at tage en endnu fordi jeg hellere vil ud på arbejdsmarkedet. men kan godt se at hvis jeg ikke snart for et job er det, det eneste jeg kan gøre..
Jeg er ved at gå spykisk ned af det, jeg har intet og give mig til sidder foran tv'et og min computer hele tiden, mine venner er i skole og arbejder.. Jeg går til min sport men det hjælper mig bare ikke rigtig. og har det enormt dårligt..
Hvad kan jeg gøre?
Jeg er 18 år og bosat i Herning...
Hejsa,
Der er ikke nogen tvivl om at det er dræbende og frustrerende at være uden arbejde, om ikke andet så, så længe man ikke har økonomien til at være det.
Det værste er næsten, at hvis man ikke selv formår at blive kørt psykisk ned af de utallige afslag og det virker som om at der ikke er lys for enden af tunnelen, så skal A-kassen nok sørge for at gøre det trist for en.
Der er vist desværre ikke nogen tvivl om, at deres krav til at man skal søge 2-4 job om ugen kun er med til at gøre livet surt for både arbejdsgiver og ansøgeren. Det katastrofale i den leg er at man ligger i et lotteri med 400 andre (hvoraf de 150 er folk der ikke gider arbejder der) og personalepersonen der skal kigge dem igennem, står overfor en grovsortering hvor intet andet en held næsten kan bestemme, om man kommer med i den seriøse del af ansættelsesprocessen.
Som den der skriver ansøgningen, er det bare svært at blive ved med at se på det som et lotteri, for uanset antal af ansøgere, så er det en selv der sidder med afslaget - og hvert afslag gøre mere og mere ondt.
Hvis jeg skal komme med et råd med hensyn til når du søger job, så gør hvad du kan for at skille dig ud fra de 399 andre i bunken. Lav ansøgningen på et farvet papir eller lav en pop-up ansøgning hvor et billede af dig rejser sig når man åbner ansøgningen.
Hvad som helst, bare det skiller sig ud og selvfølgelig på en fed måde.
Jeg lavede på et tidspunkt et par ansøgninger hvor der i toppen var et stort billede af en Mars-bar og hvor der så stod: DU ER SIKRET DENNE MARS-BAR HVIS JEG KOMMER TIL SAMTALE!!
Den virkede ikke og jeg kom aldrig til en samtale, så den bør du nok ikke bruge, men der er jo et utal af andre muligheder. Jeg ved ikke hvilken branche du er indenfor, men lav ansøgningen i et tema der passer til branchen.
Et andet råd er nok på grænsen af hvad der officielt er acceptabelt, men jeg synes faktisk at det er supervigtigt at gøre det:
NYD din arbejdsløshed. Nyd at du slipper for at stå op hver morgen og traske gennem sne og møgkoldt vejr. Dette er faktisk den bedste årstid at være arbejdsløs på, for alt er mørkt, koldt, vådt og trist. Men du kan bare sidde inde i varmen og nyde det.
Jeg ved godt at det kan være svært at nyde det når man nu så gerne vil arbejde, men tænk over det, hvilke andre muligheder har du egentlig indtil der kommer et job?
Du får ikke hurtigere job af at sidde og være ked af det, det afspejler sig måske endda i dine ansøgninger.
Igen kan økonomien spille ind, for er det noget møg med den, så kan den lægge en skygge over selv de bedste intentioner, men stadig...prøv at se lysere på det. Sæt dig i vindueskarmen og nyd synet af dem der står og skraber isen af bilen klokken møg om morgenen og sæt dig derefter hen og se din yndlingsserie.
Det lyder supernemt men jeg tror helt alvorligt at jo før du læner dig tilbage og tager en dyb indånding og "tager den derfra", jo før kommer der til at ske noget for dig.
Som sagt ved jeg ikke hvad du arbejder med eller gerne vil arbejde med, men jeg ved at der er en stor udskiftning på kundeserviceområdet og her i københavnsområdet er der også en god udskiftning på taxacentraler, så måske det er værd at undersøge. Det er måske ikke drømmejobbet, men det er et job.
Jeg håber du kan bruge det og det de andre har sagt til noget konstruktivt, for 18 år er sgu for tidligt at sidde og være så nedkørt.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Med venlig hilsen
Tommy