Dato: 15-02-2007 14:16:35 Forfatter: Peder TakeTwo Jeg tror nok du ''bare'' skulle kunne dokumentere at du har brugt bilen så meget som du bogfører det til, og så skulle der jo gerne kunne ses en sammenhæng mellem de km du har kørt i forbindelse med firmaet og de liter benzin du har trukket på kortet. Altså hvis du hver gang du har været ude ved en kunde så burde du skrive det præcise km antal ned og så summere det en gang i mellem dividere med det antal km bilen kører pr liter. Hvad du så måtte have købt af benzin ud over det forbrug mener jeg du kan lade tælle som en udgift i firmaet mod at du så bliver beskattet af det personligt. Men om ikke andet så sørg for at du kan dokumentere alle din kørsel i firma sammenhæng bare i tilfælde af at told og skat skulle stille spørgsmål.
Peder
P.s. jeg er hverken revisor eller advokat så det kan godt være at overnstående skal tages med et gran salt.
Det holder heller ikke helt. Først og fremmest skal du tage stilling til om din bil skal ligge privat eller i firmaet.
Hvis du har bilen liggendeprivat kan du enten vælge at beregne fradrag efter statens takster (kilometergodtgørelse) eller tage en andel af de faktiske udgifter inkl. afskrivning.
Har du bilen inde i virksomheden har du fradrag for samtlige udgifter på den samt afskrivning men modstykket hertil er at du skal beskattes af værdi af fri bil.
Det er i denne sammehæng uden betydning om du har et benzinkort der er erhvervsmæssigt eller privat. Det er også uden betydning om betaling sker over firmaet. Det afgørende er om du posterer udgiften som en udgift i virksomheden, på mellemregningen eller fører en andel over til dig selv privat, og det afhænger af princippet du vælger.
Dato: 16-02-2007 17:36:39 Forfatter: Johannes Hyldahl Lige for at hurtigt vende tilbage til det med moms. Jeg har lige fået min pin kode til Skat''s tast selv erhverv. Jeg har været inde og indtaste min email adresse, samt sat flueben udfor elektronisk endberetning. Er det, det enste jeg skal gøre? -Og får jeg en email fra skat når jeg skal indberette moms?
Ja det er vist sådan det foregår såvidt jeg husker.
Jeg er adsl kunde hos Tele2. Behøver jeg at registrere mig som erhvervskunde hos Tele2, for at kunne trække momsen fra? Kan jeg ikke bare fortsætte som privat kunde og så trække momsen fra, når jeg skal indsende min moms indberettigelse
Sagen er nemlig, at hvis jeg skal overdrage mit privat adsl abo. til erhvevskunde hos tele2. Så binder man sig for en ny bindingsperiode som er 12 måneder. Og da de er ved grave ned til fibernet her i mit område, som skulle stå klar indenfor 2007, så synes jeg det vil være en anelse tåbeligt at binde mig for 12 måneder hos Tele2, da bredbånd igennem fibernet bliver betydeligt billigere.