Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

regnskabsføring... (rookie spørgsmål)

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Helt enig med Dimitri. Der er i bund og grund ingen forskel på om man kalder en konto for en erhvervskonto eller en privatkonto og i vores egen bank begyndte de at tale om at vi skulle over som kunde i erhvervsafdelingen hvis vi skulle have en erhvervskonto, og det kostede et årligt gebyr. Så de fik besked på at oprette en privatkonto fordi jeg nægtede at betale for denne "service". 
Den største og nok eneste fordel ved at du har en erhvervskonto er at kunderne når de indbetaler kan se at de indbetaler til firmaets konto, og ikke til en konto ejet af dig men i bund og grund er det to sider af samme sag. Derimod er det noget andet når vi taler selskaber.  Der skal selskabets bankkonto også stå i selskabets navn.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Indlæg ialt: 287
Fra  ... Skrevet kl. 21:52
dvs. selskaber såsom a/s, aps og I/S? -og ikke et enkeltmandsfirma/personlig ejet firma (såsom mit er)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:27
Dato: 12-02-2007 21:51:32 Forfatter: Johannes Hyldahl dvs. selskaber såsom a/s, aps og I/S? -og ikke et enkeltmandsfirma/personlig ejet firma (såsom mit er)

Ja - Jeg havde ikke I/S''et med men også her vil det klart være en fordel at have en erhvervskonto (jeg kan dårligt tro at man kan lave en privatkonto for et I/S og det vil ikke være smart at kontoen står i den ene persons navn.)

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 22:37
I Danske Bank havde jeg en privat konto, som firmakonto. Men de
flippede også på tværs, da de selv opdagede det (det var jo for helvede
dem, der havde oprettet den) - og ikke nok med det, så havde de ikke
oprettet den, men bare konverteret en gammel, død, børneopsparing jeg
havde - så da jeg skulle have pengene ud, skulle jeg have fat i min 86
årige gamle morfar, der stod som ejer af kontoen.  Fucknuts,
altså.

Men nu har jeg skiftet til Merkurbank. Kein problem og god karma :-)   (og orden i sagerne)

Tilmeldt 1. May 06
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 11:03
Jeg har Nordea, og har ikke haft problemer med at køre firmakontoen (enkeltmandsvirksomhed) på en privatkonto. De prøvede selvfølgelig at sælge mig en erhvervskonto, men da jeg spurgte til fordelene kunne jeg ikke rigtig se dem, og bad om en privatkonto - no probs.

Efter jeg et par gange havde kørt mit firmakort igennem dankortautomaten i Netto og indtastet en forkert pinkode, indså jeg, at det nok ikke var så smart at der stod mit navn på begge mine hævekort, så jeg bad om at få et nyt til firmaet med mit firmanavn på - heller ingen problemer der.

Indtil nu har jeg ikke savnet noget ved at køre firmakontoen over en privatkonto.

Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Fra  ... Skrevet kl. 11:44
Har lige fået en mail fra min bank rådgiver og han siger også at jeg bare skal holde mig til en privat konto. Vi snakker gudskelov godt sammen, så han prøver ikke på at sælge mig en masse skrammel.

Så har jeg lige et par spørgsmål ang. at sende faktura''er ud. Da jeg kun kommer til arbejde med andre firma''er, så er planen at jeg sender en faktura ud, hvor på der selvfølgelig står hvad vedkommende betaler for, moms og hvor meget de skal af med total. Også er der beskrevet at pengene skal overføres til min konto.

Men, når jeg beskriver hvad de skal af med total, så skal jeg vel oplyse den samlet pris, inkl. moms? -som nævnt, så kommer jeg kun til at arbejde med andre virksomheder og ikke private.
Tilmeldt 1. May 06
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:10
Ja, du oplyser nederst på din faktura den samlede pris inkl. moms, men angiver også hvor meget momsen udgør, f.eks. på denne form:

Vare 1                          30 kr.

Vare 2                          70 kr.

Subtotal:                      100 kr.

25% moms:                   25 kr.

Total:                           125 kr.

Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Fra  ... Skrevet kl. 14:07
Nu kommer jeg nok til at skulle køre det danske land tyndt, de første par måneder, når jeg går i gang. Og derfor synes jeg det mest oplagte, når nu jeg er moms regidtreret, er at få et erhvervskort til nogle forskellige tankstationer. MEN, jeg er lidt tvivl om hvad jeg må. Da min bil er privat ejet og ikke "høre under firmaet", da jeg også skal bruge den til mit alm. arbejde/fritid. Så vil jeg jo ikke kunne give nogen garanti for, at det benzin jeg fylder på med mit erhvervskort ikke også bliver brugt til "fritid kørsel".

Hvad  er reglerne der?

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 14:17
Jeg tror nok du "bare" skulle kunne dokumentere at du har brugt bilen så meget som du bogfører det til, og så skulle der jo gerne kunne ses en sammenhæng mellem de km du har kørt i forbindelse med firmaet og de liter benzin du har trukket på kortet.
Altså hvis du hver gang du har været ude ved en kunde så burde du skrive det præcise km antal ned og så summere det en gang i mellem dividere med det antal km bilen kører pr liter.
Hvad du så måtte have købt af benzin ud over det forbrug mener jeg du kan lade tælle som en udgift i firmaet mod at du så bliver beskattet af det personligt.
Men om ikke andet så sørg for at du kan dokumentere alle din kørsel i firma sammenhæng bare i tilfælde af at told og skat skulle stille spørgsmål.

Peder

P.s. jeg er hverken revisor eller advokat så det kan godt være at overnstående skal tages med et gran salt.

Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Fra  ... Skrevet kl. 17:37
Lige for at hurtigt vende tilbage til det med moms. Jeg har lige fået min pin kode til Skat''s tast selv erhverv. Jeg har været inde og indtaste min email adresse, samt sat flueben udfor elektronisk endberetning. Er det, det enste jeg skal gøre? -Og får jeg en email fra skat når jeg skal indberette moms?
Side 2 ud af 3 (23 indlæg)