Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

regnskabsføring... (rookie spørgsmål)

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Indlæg ialt: 284
Fra  ... Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

Jeg har lige nogle enkelte ting jeg gerne lige ville have kastet lidt viden over...

Hvis nu jeg har 100 kunder der hvert måned betaler 230,- (ex. moms) for et produkt jeg sælger. Så må jeg jo have det der svare til en moms indtægt på 5750,- pr. måned. Og de skal vel betales tilbage til told og skat på et tidspunkt...?

Men hvordan og hvorledes forgår den opkrævning af moms fra told og skat?

Og når jeg nu skal betale skat af min fortjeneste, skal jeg så ikke betale skat af den omsætning jeg har tilbage, efter jeg har betalt evt. firma relateret regninger for den måned?

PS: Der kommer nok et par ekstra spørgsmål hen af vejen. Men på forhånd tak.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 14:02
Først skal du momsregistreres, du kan finde blanketten på selskabsstyrelsens hjemmeside.

Dernæst skal du oprettes til elektronisk moms inberetning (vil jeg anbefale) kig på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=199611

Herefter vil du op til hver momsinbetaling modtage en mail fra t&s, hvor de fortæller dig hvornår momsen skal indberettes.

Skatten for overskudet i din virksomhed bliver opgjort en gang pr. år. i sammenhæng med at der indleveres selvangivelse, så det kan godt anbefales at spare lidt penge op et eller andet sted så der er lidt på kistebunden når der skal beskattes.

Peder

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 14:07
Forresten, det der med momsen kan det nok anbefales at du får kigget på temmeligt hurtigt.

Da man er tvunget til at indberette moms hvis man når en årlig omsætning på over 50k.

Jeg ved ikke lige hvordan t&s forholder sig hvis man ikke lige får styr på momssituationen, men om ikke andet så bliver de nok ikke sådan rigtig sjove at snakke med. Moms unddragelse er noget af det som de bare overhovedet ikke er vilde med!

Hvis du har kørt virksomheden gennem længere til så kan det godt være at du skulle kontakte din lokale t&s afdeling og finde ud af hvordan du hurtigst og mest smertefrit kan slippe af med de slemme momspenge.

Peder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:10
Dato: 06-02-2007 14:07:08 Forfatter: Peder TakeTwo
Jeg ved ikke lige hvordan t&s forholder sig hvis man ikke lige får styr på momssituationen, men om ikke andet så bliver de nok ikke sådan rigtig sjove at snakke med. Moms unddragelse er noget af det som de bare overhovedet ikke er vilde med!

Peder

Det gælder særligt hvis du rent faktisk har opkrævet moms af dine kunder, men ikke har fået klaret momsregistreringen endnu. Du må slet ikke opkræve moms hvis ikke du er momsregistreret.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Fra  ... Skrevet kl. 15:55
Takker for svarene, først og fremmest.

For en god ordens skyld så skal det lige nævnes at jeg ikke er gået i gang endnu, med mit fortagende. Jeg er lige blevet momsregistreret og har lige bestilt password til Skat erhverv, så jeg kan ordne det over nettet. Har også lige set deres demo igennem ang. indberetning af moms, og det ser jo meget nemt ud. ...tror jeg

Men, jeg har jo selvfølgelig en ekstra stak spørgsmål

1) Udgående moms, er det hvis jeg fx. køber en PC til mit firma og hvor jeg skal have moms "tilbage". Og indgående moms, det må jo så være når folk køber noget af mig. eller har jeg misforstået det?

2) Er der et loft på, hvor meget jeg må tjene som et enkeltmandsfirma (ikke a/s, aps), hvor jeg køre mit selskab som virksomhedsform?

3) Er det hvert 3. måned jeg skal indberrette moms? Og får jeg en reminder om hvornår jeg skal indbette?

På forhånd tak
Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 16:07
Det var da så lidt :)

1) Hehe jeg må sige at det lyder mest logisk på den måde som du siger. Men om ikke andet så giver det sig selv når du skal til at registrerer. Det er ikke noget problem at finde ud af det.

2) Der er ikke noget indtjeningsloft.

3) Jeg er ikke sikker på hvornår du skal registrerer moms, lige nu har vi en periode på ½ år mellem vores registreringer. Og det kan vist være helt ned til 1 måned. Jeg modtager 2 reminders, pr. e-mail, for hver gang der skal registreres moms. Så jeg vil tror det er det sammen for dig.

Mvh Peder

Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Fra  ... Skrevet kl. 16:20

Men jeg har forstået det med ind- og ugåendene moms rigtigt? -at ingående er når jeg modtager et beløb og udgåendene er når jeg køber af andre?

Nu sidder jeg jo så med en forhåbning om at kunne tjene mere end 100.000 om året, skal jeg så have en speciel erhvervskonto i min bank? Eller kan jeg nøjes med alm. konto. Da jeg var lønssumsregistreret, fik jeg at vide at jeg bare kunne nøjes med alm. konto.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:05
Dato: 12-02-2007 16:19:42 Forfatter: Johannes Hyldahl

Men jeg har forstået det med ind- og ugåendene moms rigtigt? -at ingående er når jeg modtager et beløb og udgåendene er når jeg køber af andre?

Nu sidder jeg jo så med en forhåbning om at kunne tjene mere end 100.000 om året, skal jeg så have en speciel erhvervskonto i min bank? Eller kan jeg nøjes med alm. konto. Da jeg var lønssumsregistreret, fik jeg at vide at jeg bare kunne nøjes med alm. konto.

Nej - Den indgående moms (købsmomsen) er de varer du køber af andre og den udgående moms (salgsmomsen) er moms af dit varesalg. Du kan godt nøjes med en alm. konto. men overfor kunder m.v. kan det være en fordel at have en erhvervskonto.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Fra  ... Skrevet kl. 20:02
koster det noget for en erhvervskonto? -Og vil der være nogen praktisk betydning, at have mere end en?
Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 20:22
Dato: 12-02-2007 20:02:23
Forfatter: Johannes Hyldahl
koster det noget for en erhvervskonto? -Og vil der være nogen praktisk betydning, at have mere end en?

Nogle banker tager sig rigtg godt betalt for at de kan ligge og lege med dine penge, og det er efter min mening noget svineri (men okay hvis folk er dumme nok til at betale det). Du skal ikke betale så meget som en øre for en erhvervskonto, vil banken ikke forhandle, går du videre til den næste.

Husk en bank er en forretning, så lad dem ikke tjene for meget på dig.

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)