Kære Aminoer, Jeg fik lige den idé, at vi kunne hjælpe hinanden med at lave en liste over nogle af de stavefejl, vi ser mest. Jeg er godt klar over, at ofte kan man sagtens forstå, hvad der bliver skrevet på trods af stavefejl. Men med alle de forstyrrelser, vi får hele tiden, så er der jo ingen grund til at skabe ekstra støj på linjen. Især ikke når det er så let at skrive de hyppige fejl rigtigt, når bare man kender dem. Jeg starter selv, og så er alle andre velkomne til at bidrage: Yngling / Yndling: Yngling betyder en ung mand, mens yndling betyder favorit, fx som i "yndlingsbil". Kompetance: Dette ord findes ikke - det hedder "kompetence", og det er lidt pinligt at stave lige netop det ord forkert :-) Sku / Sgu: "Sku" er en sammentrækning af "Skulle", mens "Sgu" er en sammentrækning af "Så Gud". Så hvis man vil bande, hedder det "Sgu". Nutids-r: Man kan ikke skrive sætningen: "Du irritere mig". Der skal altid "r" på "irriterer", når det er nutid. Hvis du er i tvivl, så prøv med ordet: "Gide / gider" i stedet for. Så er det lettere at høre, om der skal "r" på. Sammensatte navneord: Bliver to navneord fx "chokolade" og "bar"sat sammen, skal det altid være i et ord fx "chokoladebar". Det var lige de første, jeg kom i tanke om. Er der andre hyppige fejl, du har lagt mærke til? Dbh Tommy
|
Det er udmærket og faktisk allerede sat i system:
Ikke gratis, men dog noget mere overskueligt end en kommende, lang tråd om emnet.
Venlig hilsen
Ole