Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Liste over hyppige stavefejl

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Kære Aminoer,

Jeg fik lige den idé, at vi kunne hjælpe hinanden med at lave en  liste over nogle af de stavefejl, vi ser mest. Jeg er godt klar over, at ofte kan man sagtens forstå, hvad der bliver skrevet på trods af stavefejl. Men med alle de forstyrrelser, vi får hele tiden, så er der jo ingen grund til at skabe ekstra støj på linjen. Især ikke når det er så let at skrive de hyppige fejl rigtigt, når bare man kender dem.

Jeg starter selv, og så er alle andre velkomne til at bidrage:

Yngling / Yndling: Yngling betyder en ung mand, mens yndling betyder favorit, fx som i "yndlingsbil".

Kompetance: Dette ord findes ikke - det hedder "kompetence", og det er lidt pinligt at stave lige netop det ord forkert :-)

Sku / Sgu: "Sku" er en sammentrækning af "Skulle", mens "Sgu" er en sammentrækning af "Så Gud". Så hvis man vil bande, hedder det "Sgu".

Nutids-r: Man kan ikke skrive sætningen: "Du irritere mig". Der skal altid "r" på "irriterer", når det er nutid. Hvis du er i tvivl, så prøv med ordet: "Gide / gider" i stedet for. Så er det lettere at høre, om der skal "r" på.

Sammensatte navneord: Bliver to navneord fx "chokolade" og "bar"sat sammen, skal det altid være i et ord fx "chokoladebar".

Det var lige de første, jeg kom i tanke om. Er der andre hyppige fejl, du har lagt mærke til?

Dbh

Tommy

Hej med dig :-)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 08:28

Det er udmærket og faktisk allerede sat i system:

http://grammatip.dk/

Ikke gratis, men dog noget mere overskueligt end en kommende, lang tråd om emnet.

Venlig hilsen
Ole 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:53

Hej Tommy

Fint initiativ - ved dog ikke, om folk vil bruge det...

En hyppig fejl er synes/syntes hvor det første er i nutid og det andet i datid.

Ligge og lægge bliver også brugt forkert tit. I ordet lægge er der bevægelse, dvs. "Jeg lægger mig" mens ligge er ubevægelig, dvs. "Jeg ligger i sengen".

Der er mange flere, men det var lige 2 stk.

Michael

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 14:13

jeg har bemærket på min side dette her

i stedet for at skrive strip skriver de stip eller striptease skriver de striptese . sådan kan jeg blive ved med sådan er det nok med alle hjemmeside det stumme r glemmes eller 2 ord der lyder næsten ens skrives som det høres.

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)