|
Har du regnet på priserne? Store kæder har jo muligheden for at give nogen andre priser end de mindre.
|
Har du regnet på priserne? Store kæder har jo muligheden for at give nogen andre priser end de mindre. |
Mvh
PLI | Affugter
Jeg har en teori om pakkedistribution til private. Men som skrevet kun en teori. Skal man have succes som konkurrent til postdanmark skal man for det første ikke bare gøre det billigt. Men også yde service! Mit understående indspark er rigtig langt. Men kort fortalt mener jeg man skal være topejet med ansatte chauffører og ikke selvstændige vognmænd der ik rigtig arbejder for hinanden, men skabe et kollegialt netværk i en samlet virksomhed, som postdanmark et eller andet sted gør. Det største problem, som jeg ser det, er at distributionsfirmaer er så "desperate" at de tager alt hvad de kan få af kørsel, så det bliver hurtig til noget blandet. Både express og pakker og liit kurer osv i en stor pærevælling. Man skal have 100% fokus på kun en ting. Det er levering af pakker til private (fra firmaer, hovedsagligt webshops jo). Jeg så gerne følgende scenarie, det vil koste kassen i opstart, og jeg mener virkelig kassen, men skal man have succes tror jeg det er den vej man skal gå. En landsdækkende virksomhed med ansatte chauffører, i stedet for selvstændige vognmænd som alle hver især betragter sig som selvstændige og derfor ikke tænker ens og yder helt ens arbejde. Der skal være centre i alle de store byer. For eksempel skal der være distributionscentre i Køge, Næstved, Vordingborg, Nykøbing Falster og Nakskov. Og dermed have dækket hele Sydøstsjælland og øer fra de "få" centre. Hvert center har så en række postnumre i området de dækker og x antal biler og chauffører. Der skal så være lokal ledelse, der sørger for at ALLE pakker er ude hver dag, og hver nat kommer der så et nyt læs paller ind til hvert center. Postdanmark kan, så kan man også! Om eftermiddagen møder et andet hold ind og kører rundt og henter pakker ind fra diverse afsendere og kører dem til måske 3 nationale centre. (Ringsted/køge området) Trekantsområdet og Århus/Randers området. Her vil det fra start blive delt op i postnumre. Altså en kæmpe lagerhal delt op med gitterpaller hvor pakkerne bliver sorteret direkte til hvert postnummer. Så sidst på aftenen kører et antal lastbiler så rundt til diverse centre. (og mellem de nationale centre.) Hvad så med når folk ikke er hjemme. Det er jo den største udfordring. Der skal man prøve at lokke mange faste nethandlende til at investere i større postkasser (http://www.me-fa.dk/enkeltstaaende/postkasser/mefa-towers.aspx eksempelvis denne serie). Derudover er Postdanmarks ide om at sætte klistermærke på postkassen hvor man kan sætte pakken også fin, og kan også arbejdes med en sådan ordning af en art. Men ellers gælder det om at få en aftale om nogle lokale afhentningssteder. Minimum et pr. postnummer. Altså lidt i stil med GLS pakkeshops. Men forskellen er at man først indleverer dem til de steder, i det øjeblik kunden ikke er hjemme, og så ligger en seddel, ligesom man gør hos postdanmark. MEN jeg mener så også at man skal prøve at få de ansatte chauffører til at yde service! Et eksempel: Distributionscentret i Køge (lokalområde for mig derfor jeg benytter dette) skal udover Stevns og aflevere dagens pakker, har pakker til både Klippinge, St. Heddinge og Rødvig postnumre. Han starter logisk nok i Klippinge kl. 9 om morgenen, men ingen hjemme. Men i stedet for at ligge et seddel i postkassen allerede der, så prøver man lige igen ved 14-15 tiden når man er på vej retur til Køge, efter at have været længere syd på i løbet af dagen. Er der stadig ingen hjemme, så ligger man sedlen i og kører den derefter hen til det lokale afhentningssted. Hvor stor fleksibilitet man viser og forsøger igen senere afhænger selvfølgelig også lidt af tid på dagen og hvor travlt der er osv, men bør være noget den enkelte chauffør kan vurdere selv! Og gode chauffører der yder god service skal selvfølgelig belønnes! Det skal så være op til den enkelte leder at vurdere hvilket trin af måske 3 løntrin de ansatte skal være på. Bare nogle løse tanker om det. Afhentningsstedet skal ikke kræves ret meget af. Hvis sedlen matcher pakken så afleveres der. Forskellen er dermed i forhol til GLS at man først inleverer pakken til afhentningsstedet, efter man har forsøgt på aressen. I teorien kunne det også være hos en frisør (et mindre postnummer ude på landet, hvor der ingen forretninger rigtig er mere). og der skal man så kun hen en gang hver dag når man er færdig i hvert postnr. Ja, jeg kan gøre mig rigtig rigtig mange tanker, men det koster kassen, så er nok derfor ingen har gjort det. Men jeg tror bare ikke at det ene forsøg efter det andet med forskellige sammenslutninger af selvstændige vognmænd hjælper ret meget. For stor ustabilitet og udskiftning og for mange meninger. Men det er så bare min mening :) Nogle vil så sige, jamen skal man fastansætte chauffører skal de også have løn hvis ikke der er noget at lave. Jamen der gælder det så om at lave en god overenskomst, for både arbejdsgiver og ansatte. Det drejer sig med andre ord om at blive færdig og så tager man hjem! Er der dage hvor der ikke er ret mange pakker, så kører man hjem kl. 12! Men andre dage med mange pakker bliver klokken måske 17 eller 18. Man kører en simpel plus-minustid og hvert kvartal nulstiller man så. Er der plus går det til afspadsering (som ikke tages af dage hvor man går hjem kl. 12) og er der minus er det fordi man har arbejdet effektivt! Og skal ik straffes for det. En sådan ordning var der hos Bring Citymail som lukkede for et år siden, og som menig ansat der synes jeg den fungerede fremragende! Selvfølgelig skal man prøve at tilpasse antallet af chauffører løbende. Det er jo så den lokale leders ansvar. Et indspark til debatten herfra. Måske økonomisk umuligt, det har jeg svært ved at overskue, det er det jo nok. Men trods alt et indspark :) MVH |
|
Ja, det er selvfølgelig også en mulighed. Måske en kombi? At man forsøger om dagen, lykkedes det ikke, så kommer der nogle studerende ind og kører om aftenen, stadig ikke ryger der en seddel i postkassen? Bare en løs tanke. Men en anden ting. Hvor mange private pakker kommer Postdanmark ikke af med? Hvor mange får en seddel til afhentning? Snakker vi om 50%, eller 20% eller helt oppe i 70-80% ? Jeg aner det egentlig ikke. Nogle der ved det? |
Levering i mellem 16-22:00. Kan godt lade sig gøre. Jeg vil gerne komme med mit indspark. Hvis man lavede et system, hvor kunnen meddelte hvor kunden var hjemme. F.eks man bestiller 1 pakke tøj hos en webshop. Når man når til betalingen kommer der et skema op hvor man skal krydse af hvornår man er hjemme. F.eks Mandag 17-20 tirsdag 16-19 osv. så har pakke posten det rimmelige let for man kan nogenlunde planlægge sin rute. Så har kunden jo også et ansvar for at være hjemme når man ankommer med pakken. Det med at havde pakken med tilbage er nemlig en meget dyr ting. pakken har været ude og køre med en chauffør, pakken skal tilbage og registes som ikke leveret, pakkecenter skal herefter havde en medarbejder til at udlevere den igen til kunden. Det med levering i aftale tidsrum holder faktisk. Kan sige dinner Transpotable firmaer kan så skulle pakkefirma da også kunne. ydremere synes jeg også pakkefirmaet skal tilbyde emballage til webshopejererne. Altså næsten alt under et tag.
|
Skrot Amoks http://skrotamoks.dk
|
Ja, ideen om færre leveringsdage er også god. Tror mange er lidt ligeglade om de får den tirsdag eller torsdag, den pakke printertoner de har bestilt. Hvis bare de så på forhånd ved at de får den den dag. Men som du siger, det kræver så webshoppen har det på lager, els går det galt... Kan ik lade være med at tænke på, hvad gør man i udlandet? Hvad gør de i et stort land som Tyskland, England? Der må da også være masser af webshophandel og mindre landområder osv. Hvad er praksis i de lande? Er det også postmonopolerne der sidder på det hele? |
Det med manglede vare i shoppen, kan jeg ikke se som et problem. Shops idag er bygget sådanne op at den næsten selv siger når der er udsolgt.
|
Skrot Amoks http://skrotamoks.dk
|