Jeg har en række spørgsmål som jeg desværre ikke har kunnet finde svar på ved hjælp af søge funktionen, så håber der er nogle der vil give sig lidt tid til at forklare for mig og en kammerat. Vi er 2 kammerater der har set os lidt lune på tanken om at komme ind på markedet for udlejningsejendomme, men dertil skal siges at vi er totalt grønne på det område. Vi kender intet til det. Vi har ikke planer om at starte i storbyerne, men pt kun i hvor egen by (Hadsten - Kraftigt voksende idet den ligger lige ud til E45) og evt omegn. Vi har læst os frem til at en evt oprettelse af et APS firma nok er den bedste løsning for os. Er dette rigtigt? Eller er privat udlejning bedre? Eller noget helt tredje? Men hvordan kommer vi bedst muligt i gang? Vi har taget kontakt til banken og aftalt et møde med dem for at få lidt hjælp den vej igennem, og disse vil jo også blive inddraget en del mht finansiering. Mht finansiering, hvordan udregnes dette? På lige fod med almindeligt huskøb til privat? Nu tænker jeg lidt på kontantpris osv. Planen er i første omgang at finde en ejendom hvor vi begge vil bebo en lejlighed hver, er der nogle regler for hvordan dette skal foregå? Lejer man ud til sig selv, eller hvordan? Vi er klar over at det nok kommer til at koste os nogle penge i starten, men håber(og tror) da på at i det lange løb vil det kunne betale sig. Men skal man regne med at det kommer til at koste MANGE egne kroner? (Ikke at vi ikke er klar på at smide dem i, men altid rart at vide lidt om hva man skal forvente! ![]() Ønsker egentlig lidt feedback fra nogle som højest sandsynligt har stået i vores sko engang men som så er kommet skridtet videre! ![]() ALLE guldkorn og erfaringer er mere end velkomne. |
Investering i udlejningsejendom?
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
- 1
For det første vil jeg sige at det måske ikke lige er det rette tidspunkt at satse på ejendomsmarkedet i, i og med at priserne har fået det løft de skulle have. Vedr. skatten er det korrekt at det er smartest at have ejendommen i et aps, i virksomhedsordningen eller i kapitalafkastordningen, men der er nogle særlige forhold man skal være opmærksom på når vi taler om ejendomme man også bebor. Når vi er ude ovre tofamilieshuse bliver man som ejer og beboer af en lejlighed beskattet af det vi kalder den objektive lejeværdi (markedslejen). Det kan man dog komme uden om ved at begære ejendommen behandlet efter reglerne om ejendomsværdiskat. Men man skal altid regne på hvad der bedst kan svare sig. Det er på den private side. Ejer man ejendommen i selskabsform er der kun en måde at gøre det på og det er at man lejer sin lejlighed af selskabet eller, bliver beskattet af fri bolig. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)