Jeg vil høre om man uden videre kan fyre en ansat i en funktionær stilling hvis man ved at denne ikke har overholdt den underskrevne kontrakt om 37 timers arbejdsuge men knap har arbejdet 10, ikke pga. sygdom, men ren og skær dovenhed og at denne ikke udfører sine opgaver. Samt har brugt sin arbejdstelefon til alt andet end arbejde?
Det skal siges at den ansatte ikke arbejder i nærheden af chefen eller andre ansatte og derfor ikke er til at "holde" øje med.
Ifølge kontrakten er der 1 måneds opsigelse fra virksomhedens side. Men som sagt er den blevet groft misligeholdt.
Jeg ville ikke gide slås med det. Hvis han ikke direkte har stjålet af kassen, eller lignende, så fyr ham nu, med den måneds varsel, og bed ham om at gå med det samme. Hvis du ikke giver ham den måned, kan du ende i en slåskamp med hans fagforening (hvis han er medlem af sådan en) der kan koste dig meget mere end en måneds løn. Glem det og kom videre med noget vigtigere :)
Jeg har lige fundet ud af at der faktisk er tale om 3 måneders varsel, det er længe for en lille virksomhed. Virksomheden vil gerne holde stjæleriet ude af billedet hvis de kan. Men den kan trækkes ind som en joker, det her er er ikke et sjovt spil kort, men de har den på hånden.
Vil man kunne "afpresse" den ansatte til at stoppe med øjeblikkelig varsel? Kontrakten er ikke set af andre end den ansatte og arbejdsgiveren, så den kunne egentligt rives i stykker, hvis den ansatte samtykker.
Det er lige meget om du har ret, Kim. Det er en håbløs kamp. Og dybest set, hvis jeg nu skal være lidt fræk, ER det altså dit - arbejdsgiverens, ansvar at holde øje med at de ansatte laver det de er sat til. Gør de ikke det må du finde nogle andre, som du nu gør. Det at de ikke passer deres arbejde, som du forventer, er ikke berettiget grund til at opsige en kontrakt utidigt. Han er jo ikke freelancer, men netop funktionæransat.
At begynde på nogen form for chikanerier eller "afpresning" vil blot stille dig værre, og kan gøre dig yderligere erstatningspligtig. Pas på med det!!
Hov lige en sidste ting, hvis den ansatte, slet ingen mulighed har fior at udføre sit arbejde, altså at han skal møde på kontoret hver morgen, men ikke kan/gør det, er det så stadig ikke nok til at trække ham ud af kontrakten. Eller hænger man virkeligt fuldstændigt på den undskyld ordbrug "skide kontrakt". De ansatte er dæleme dækket i hoved og r...