|
fyring af funktionær, fra dag til dag, pga misligeholdelse af kontrakt?
When you go home tell them of us, and say, for your tomorrow, we gave our today.
Problemet er så bare at det skal ske gennem en retsinstans af en eller anden art og selvfølgeligt det at du har bevisbyrden. Peder |
Hej Jonas Det må du MEGET genre spørge hende om, det ville være super! Ja det er også min umiddelbare mening peder. 3 måneder fuld løn til 33% af de ansatte i en virksomhed kan nemt betyde døden for den virksomhed. |
og jo Peder har ret men det er bare så svært at bevise, det er ikke en kamp man gider at tage |
When you go home tell them of us, and say, for your tomorrow, we gave our today.
Det er jo en kedelig situation at havne i, og deMib har ret i, at man skal overveje situationen grundigt, inden der tages aktion på noget, fordi det kan blive dyrt. Men tre måneders løn for ingenting er jo også dyrt. Det, du spørger om er, om du kan bortvise medarbejderen. Og det kan du - så vidt jeg kan se på det beskrevne - ikke lige nu, selvom du har retten på din side, hvis der leveres 10 timers arbejde for en fuldtidsløn. Men du kan give medarbejderen en mundtlig advarsel, fulgt op af en skriftlig, og hvis medarbejderen så fortsat ikke udfører sit arbejde - og altså har haft lidt tid til at rette sin fejl/misforståelse, kan hun eller han bortvises. Du skal IKKE gøre det uden at have fået juridisk vejledning (send en PM, hvis du skal bruge en henvisning), for det er ikke ligegyldigt, hvad du skriver i et eventuelt advarselsbrev og senere evt. bortvisningsbrev. Lige netop her er advokatpengene givet godt ud. På kan du finde funktionærloven og andre nyttige dokumenter omkring ansættelse og opsigelse. . |
Faldt lige over denne: Hvad mener i om den? Den kunne da godt minde om sagen i denne tråd, bare at vi har noget at ha det i, og at han kun har været ansat i 7 måneder. |
Nu har jeg været omkring flere sider omkring funktionær loven osv, og faktisk er jeg mere og mere positiv overfor at få ham ud hurtigst muligt. Jeg har sådan set besluttet mig for at give ham 14 dage, og jeg tror sådan set at han tager imod med kyshånd, efter de ting der ligger bagved. Men ved ikke om jeg hænger på den, hvis jeg skriver en opsigelse som ikke begrunder det hele fuldt ud. Jeg har heller ikke lyst til at ødelægge det hele for ham. Jeg er generelt MEGET dårlig til at være bussemand... desværre, det kunne godt bruges en gang imellem. Her står en smule om de vigtigste punkter i loven. |
Hvor længe har han været ansat? Og hvordan ser din ansættelseskontrakt ud? Det hele er ikke helt så svært som det gøres op til og "frygten" for indblanding fra fagforeningen er efter min mening overdrevet. Uden at kende detaljerne og med mangel for ovenstående, så kan jeg med sindsro sige, at du ikke kan bortvise ham for ikke at passe sit arbejde. Bortvisning er altid absolut sidste udvej og kræver derfor også mere end ikke at kunne udføre sit arbejde. Havde han eller hende derimod mødepligt på arbejdspladsen, og udblev så var det straks en anden sag. Hvordan du står i forhold til en opsigelse afhænger af de to ovenstående spørgsmål. I forhold til problemstillingerne med ansatte, ja så føles det ikke altid helt fair, men omvendt du mangler stadig at se meget før øjnene falder ud, så op med humøret det kan sagtens blive meget værre :D |
Nu kender jeg jo ikke hele historien, og der kan jo være forhold som ikke er beskrevet her. Men en mulighed kunne jo være at tage en snak med ham, og se om ikke han kan gøres lidt mere produktiv. Det er ikke alle som kan håndtere at sidde og arbejde alene, så hvis han sidder hjemme og arbejder, kunne det måske være en løsning at leje en arbejdsplads/skrivebord i et kontorfællesskab. Jeg tænker bare på, at hvis du alligevel kommer til at hænge på ham i tre måneder, ville det måske være et forsøg værd, eks. over en 2-ugers periode, at se om ikke du kan få ham i omdrejninger. Vi er jo alligevel lige begyndt på en ny måned, så en eventuel opsigelse vil vel først være gældende fra udgangen af en måned, formoder jeg. Der var vel en grund til at han blev ansat, han må da kunne et eller andet. Men hvis ikke han kan sparkes igang, så må han da ha'' pedalen! mvh Carsten |