Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat eller erhvervsdrivende

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude, håber at I kan hjælpe mig lidt.

Kan jeg som enkeltmandsfirma sende regninger på ca 600 timer årligt til det samme firma?

Jeg er på nuværende tidspunkt ansat på halv tid i 2 forskellige firmaer og har derud over mit firma hvor jeg arbejder lidt som vikar rundt omkring når der er tid til det.

Jeg vil nu gerne sende en regning på mine timer til det ene firma jeg er ansat ved.

Det drejer sig om ca 600 timer årligt som afløser på en minkfarm. Jeg er på nuværende tidspunkt ikke ansat på et bestemt antal timer men er der når der er brug for det..

Jeg laver ca 50.000 årligt i firmaet i forvejen så de ca 600 timer bliver ikke eneste indtægt i firmaet.

Mener bare at have hørt noget om at enkeltmandsfirmaer ikke må sende regninger på så mange timer fordi at det kommer til at ligne et ansættelses ligende forhold..

Håber I har tid til at svare :)
MVh Mikkel

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Det er ikke helt forkert det som du har hørt. Der er en sondring mellem om man er lønmodtager eller erhvervsdrivende og den kan bl.a. påvirkes af, hvor meget man arbejder for den samme kunde.

Man kan ikke sætte en helt klar regel for, hvornår man er lønmodtager og hvornår man er erhvervsdrivende. Men følgende forhold påvirker sondringen (taget fra Ligningsvejledningen):

1) indkomstmodtageren tilrettelægger, leder, fordeler og fører tilsyn med arbejdet uden anden instruktion fra hvervgiveren end den, der eventuelt følger af den afgivne ordre,

2) hvervgiverens forpligtelse over for indkomstmodtageren er begrænset til det enkelte ordreforhold,

3) indkomstmodtageren ikke på grund af ordren er begrænset i sin adgang til samtidig at udføre arbejde for andre,

4) indkomstmodtageren er økonomisk ansvarlig over for hvervgiveren for arbejdets udførelse eller i øvrigt påtager sig en selvstændig økonomisk risiko,

5) indkomstmodtageren har ansat personale og er frit stillet med hensyn til antagelse af medhjælp,

6) vederlaget erlægges efter regning, og betaling først ydes fuldt ud, når arbejdet er udført som aftalt og eventuelle mangler afhjulpet,

7) indkomsten oppebæres fra en ubestemt kreds af hvervgivere,

8) indkomsten afhænger af et eventuelt overskud,

9) indkomstmodtageren ejer de anvendte redskaber, maskiner og værktøj eller lign.,

10) indkomstmodtageren helt eller delvis leverer de materialer, der medgår til arbejdets udførelse,

11) indkomstmodtageren har etableret sig i egne lokaler, f.eks. forretning, værksted, kontor, klinik, tegnestue m.v., og arbejdet helt eller delvis udøves herfra,

12) indkomstmodtagerens erhvervsudøvelse kræver særskilt autorisation, bevilling o.l. og indkomstmodtageren er i besiddelse af en sådan tilladelse,

13) indkomstmodtageren ved annoncering, skiltning eller lignende tilkendegiver, at vedkommende er fagkyndig og påtager sig at udføre arbejde af en nærmere bestemt art,

14) indkomstmodtageren i henhold til lov om merværdiafgift er momsregistreret, og ydelsen er faktureret med tillæg af moms,

15) ansvaret for en eventuel ulykke under arbejdets udførelse påhviler indkomstmodtageren.

Hvis det firma som du gerne vil fakturere imidlertid har alle maskiner, bestemmer hvornår og hvordan du skal udføre arbejdet, stiller arbejdstøj og omklædningsfaciliteter til rådighed, giver julegave og omfatter din sikkerhed med forsikringer ved arbejdets udførelse, så er der en vis indikation på, at du blot er lønmodtager. Men det beror altid på en konkret vurdering af de samlede forhold.

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)