Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IT-konsulent: Hvordan får jeg kunder?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 9. Jun 09
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har længe haft en drøm om at blive selvstændig IT konsulent.
Det gode er at jeg har arbejdet med IT infrastruktur de sidste 20år og allerede har arbejdet som fastansat IT-konsulent og derfor kender branchen indgående.
Mit kendskab spænder over hele infrastrukturen, servere, netværk, IPT, sikkerhed, virtualisering, arbejdsstationer, hardware, software, mv.
Så man kan sige jeg er rustet til opgaven både på det faglige og forretningsmæssige.

Mit problem består i at jeg har svært ved at rykke mig fra mit faste job og over som konsulent. For jeg skal bruge kunder, og hvordan får jeg fat i dem? Jeg kan sagtens arbejde en del som konsulent ved siden af mit faste job og på et eller andet tidspunkt vil der være et break-even hvor jeg kan springe som fastansat til konsulent.

Min primære målgruppe er mindre virksomheder, som er for små til at have en IT-afdeling. Hvor de har brugt for en outsourcet IT medarbejder. Eller købe specifik kompetence når de har brug for det.

Jeg håber i kan give noget input til hvordan jeg kan få nogle kunder og få gang i forretningen.

 

Fra Tune
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan jo starte med her på amino :) 

- lave profil på freelancer
- hooke op med andre , jobs via networking
- google ads på dem som søger konsulenter
- bruge telefonen, tager dog lang tid ! 

Tilmeldt 9. Jun 09
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

gusse.net:

- lave profil på freelancer

Jeg har allerede kigget på freelancer, men der sker intet på IT infrastruktur arbejde, derfor har jeg set bort fra den.
Og som jeg har læst de opgaver der har været handler det meget om pris. Det arbejde jeg laver handler i højere grad om tillid.

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 10
Indlæg ialt: 133
Fra  KompetenceKanalen A/S Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har der allerede været et par gode råd, men som tilføjelse skal nævnes networking.

Når du får de førte par kunder (og naturligvis sørger for at de får en god oplevelse af din varer) skal du få dem til at sprede rygtet om dig i deres netværk. Det kommer faktisk ofte af sig selv, men der er ikke noget galt i at spørge om de eventuelt kender nogle, der kunne have behov for assistance.

God vind med det!

Mange hilsner,

Mathias

Fra Dyssegård
Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej BKK

Der er givet gode svar på dit spørgsmålom hvordan du skaffer kunder. Min egen erfaring er også at konsulent-ydelse bedst afsættes via netværk.

Jeg tænker lidt over din situation (klar over det ikke er en del af dit spørgsmål). Men du skriver at du kan arbejde freelance ved siden af fast arbejde, hvis du ansat som funktionær, er det vist en god idé at lige få OK fra sin arbejdsgiver.

Derudover kunne du med fordel sikre dine evt. konkurrenceklausuler - så du ikke ender med at skulle unødig modgang i din nye konsulent forretning, på grund af fodfejl og kontraktbrud m.m.  fra tidligere arbejdsgiver.
Jeg nævner det blot fordi konsulenter ofte har klausuler.

Held og lykke.

/Almulimann

Tilmeldt 22. May 10
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i lignende situation, hvor jeg har en mindre privat forretning ved siden at mit faste arbejde. Min erfaring er at det er kun op ad bakke - man skal være meget heldig hvis de to kan supplere fint hinanden.

I en branche hvor der er meget stor konkurrence om opgaverne, er det yderst vigtigt at man har tæt kontakt med de potentielle kunder og følger op på henvendelserne telefonisk eller tage til møder, men det er meget svært at gøre det hvis man er på sit faste arbejde i de "normale" arbejdstimer. Jeg ved det lyder banalt, men det at skaffe kunder i butikken tager altså ikke fem minutter i frokost pausen, ellers må der være en utrolig god vare du sælger...

Jeg ved ikke om længere perioder væk fra dit faste arbejde som er aftalt med arbejdsgiveren og uden løn, kan give dig lidt mere ro til at fokusere på den private forretning og få lidt skarphed / motivation når du snakker med kunderne og der skal tjenes penge hjem... det er i hvert fald noget jeg har overvejet et par gange og har ikke besluttet mig endnu...

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det findes virksomheder der formidler kontakt mellem konsulenter og kunder.

Måske du skulle finde sådan et.

Du kan også tale med din fagforening om jobbet som selvstændig konsulent.

Kan du evt få en freelance aftale med din arbejdsgivere? 

 

Fra Odense
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 217
Fra  Techmaster Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

BKK:
Og som jeg har læst de opgaver der har været handler det meget om pris. Det arbejde jeg laver handler i højere grad om tillid.

Sæt dig i kundens sted. 

Et stort velestimeret IT-Firma har mange strenge at spille på, kan den ene konsulent ikke klare opgaven kan han få hjælp fra en kollega, er konsulenten syg eller siger han sit job op, tager en  anden over osv. osv. sikkerhed sikkerhed og sikkerhed, det er meget vigtigt indenfor den branche da de fleste virksomheder nu om dage er ekstremt afhængige af at IT systemerne fungerer optimalt.

Uanset hvor dygtig du er til det du laver, kan du ikke konkurrere med de store på tryghed.

Hvorfor skulle et frima overhovedet overveje at vælge dig istedet? Svaret er: PRISEN

Tillid er en selvfølge ellers stopper alt.

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16488
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene at det bedste er at du kommer i forbindelse med et konsulent-hus for selvstændige it-konsulenter, de formidler kontakten mellem virksomheder der ønsker hjælp med deres it og it-konsulenter med rette kompetancer.

Er det nogle særlige kompetancer du har fået under disse 20 år i branchen?

Jeg tror at som selvstændig så ska man have nogle særlige kompetancer som man vil betale extra for.

Ellers brug dit netverk.

Og check evt konkurenseklausuler.

 

 

 

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)