Kommer vel an på dit forbrug, nu snakkede du om noget programmering, så vil du have sat noget server op, ville du nok ikke kunne nøjes med home versionen, medmindre du bruger apache elller sådan noget.
Jeg har også hørt meget godt om zepto og det bliver nok sådan en jeg også nupper når jeg skal have ny privat bærbar, arbejds computere er ibm er jeg lige uheldig ;)
Har selv en fujitsu siemens og så har jeg lidt erfaring med Asus det er to mærker i den bedste klasse efter min mening, så værd at overveje også.
Det lidt uncoole med zepto er jo at det er lidt skod man ikke kan se, mærke og prøve den inden man køber :-(
Det programmering jeg laver, er udelukkende HTML og CSS - hvilket er designsprog, så der er ingen egentligt krav :)..
Tror det bliver det jeg napper ;) . har lig været forbi Vistas hjememside og tjekket de funktioner der er i den version.. de stemmer meget oversens med det jeg søger :):
Hvis du har mulighed for at vælge XP (og dermed billigere pris), så gør dog det. Der er ingen overbevisende grund til at vælge Vista allerede nu, tværtimod faktisk.
Der er jo ting som ikke er understøttet i vista og nogle ting understøttet ringe, har allerede set første program der ikke kan kører i Vista, men bruger du CS3 skulle der ikke været noget problem.
CSS og html er ikke programmering men et client side kode sprog.
Om det er dumt er vist op til en selv. Den eneste grund til at bruge Vista allerede nu er hvis man synes det er fedt at være early adopter eller bare ikke kan vente med at få det nye GUI. Personligt foretrækker jeg XPs GUI. Ellers er der ikke noget synderligt nyt som sådan, forstået på den måde at Vista ikke gør dig i stand til at løse opgaver hurtigere eller bedre. Hvis man spørger mig, så ja, jeg synes det vil være klogest at vente et års tid. Men ligeså mange der deler min mening, ligeså mange er der der ikke gør.. så det må man selv finde ud af :)
Mht. prisen er det sådan at man mange steder kan få en "gratis" opgraderingspakketing til Vista. Jeg købte ny stationær med XP for et par uger siden og fik sådan én med. Det koster så kun portoen at få en opgradering til Vista tilsendt, hvis jeg på et eller andet tidspunkt ønsker det.
Og hvis jeg lige skal uddybe hvorfor jeg synes det er klogt at vente et års tid: det giver tid til hardwareproducenterne til at få skrevet nye drivere (selvom mange er med allerede, er det ikke alle) og softwareproducenterne til at udgive Vista-kompatible versioner/patches, samt ikke mindst - til at få de første børnesygdomme og sikkerhedshuller lukket i Vista selv. Der er allerede tale om en SP til Vista - jeg ville som minimum vente til den er udgivet. Men igen, det er jo op til én selv og de behov man har. Og er man typen der bare SKAL have det nyeste af det nye så snart det er tilgængeligt er dén sag jo afgjort på forhånd.. men objektivt set er der faktisk ingen gode grunde til at opgradere :)
Hmm.. Mit egentlige argument for at skulle sætte mig igang med Vista nu, er sådan set at jeg ikke gider bøvlet om et år, med lige pludselig at skulle opdatere og føre backup eller genskabelse af en masse filer.. Det gider jeg sku ikke..